partner zonder inkomen

longueru
Topic Starter

partner zonder inkomen

#1 , 05 dec 2011 21:43

Graag jullie visie over het volgende :
Een getrouwd koppel woont samen in een huis. Beide hebben 2 kinderen van een vorig huwelijk. Twee daarvan wonen op het adres van het koppel, de twee andere bij familie. Een jaar geleden stopte de man met werken en werd voor een aantal maanden opgenomen in een instelling. Echter van een depressie is er niet veel sprake want hij verhuisde meermalen van instelling om daar uit eigen wil opgevangen te worden (zonder inspraak van de echtgenote). Een aantal maanden geleden en stevig aangeport door de echtgenote ging hij gaan werken. Hij heeft het daarna vrijwillig stopgezet. In het huishouden deed hij niet veel. Momenteel zit hij zonder werk maar ook zonder inkomen. Noch van de RVA, noch van het OCMW is er een bijdrage. De echtgenote moet dus voor alle kosten opdraaien van het gezin omdat hij niets inbrengt in het huishouden. (hij geeft dus niets af). Ze is zelfs genoodzaakt om haar familie aan te spreken om bij te passen.
Het komt erop neer dat de man leeft op de kosten van anderen (echtgenoot, familie van de echtgenoot) betreffende inkopen, brandstof, verwarming, elektriciteit. Hij betaald zelf het alimentatiegeld niet meer voor zijn dochter die momenteel inwoont bij haar moeder.
Wat zegt de wet hierover ? Bestaat er een of andere vorm van wettelijke verplichting tegenover de man ?
groeten,
Longueville

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 06 dec 2011 08:57

Er zijn vooral wettelijke verplichten van deze man tegenover zijn wettige vrouw.
De wettige verplichtingen tegenover de man zijn ruimmschoots voldaan.
Bovendien voldoet de man ook niet aan zijn wettelijke onderhoudsverplichtingen mbt zijn eigen dochter. Hij kan daar ook nog eens voor vervolgd worden.
Zoals ik je post lees, onderhoudt de vrouw haar man als hij ziek is en nu ook nog terwijl hij vrijwillig werkloos blijft. Hij verzuimt nu bewust zijn plichten.

Bekijk maar eens welke huwelijksplichten hij wel/niet nakomt op volgend lijstje;
- Wederzijdse huwelijksverplichtingen. Deze verschillende huwelijksverplichtingen zijn wettelijke verplichtingenvan openbare orde, waartoe de beide echtgenoten op voet van gelijkheidwederzijds jegens elkander gehouden zijn.
- de verplichting totsamenwoning,
- de getrouwheid,
- de hulp,
- de bijdrage in de lastenvan het huwelijk
- de bijstand

-> Hulp of hulpverlening is het verschaffen van de materiëlesteun die voor een menswaardig bestaan vereist is volgens de normale levensstandaard van de echtgenoten. Dit veronderstelt behoeftig-heid van de vragende echtgenoot en gegoedheid van de andere (onderhoudsverplichting).Deze verplichting weegt op ieder van de beide echtgenoten.
IV. Bijdrage in de huwelijkslasten. Het begrip huwelijkslasten omvatalle kosten van het dagelijks leven, zowel de materiële kosten zoals eten,
kledij en huisvesting, als de geestelijke kosten, zoals cultuur.Iedere echtgenoot moet naar zijn vermogen bijdragen in de lasten van hethuwelijk. Deze verplichting van bijdrage verschilt van deze tot hulp. In gevalvan hulp is er sprake van behoeftigheid, dit is niet het geval voor de bijdrage.Ook deze verplichting moet in principe uitgevoerd worden in de echtelijkeverblijfplaats en weegt op ieder van de beide echtgenoten.

V. Bijstand. Onder bijstand verstaat de wetgever de morele steun enaffectie van de ene echtgenoot jegens de andere.

Sanctionering bij niet-naleving wederzijdse huwelijksverplichtin-gen. Ter naleving van al deze huwelijksverplichtingen is een stel van sanctiesuitgewerkt, gaande van de zwaarste sanctie, het definitief verbreken van hethuwelijk, tot curatief en zelfs preventief optreden door de rechter.
Dringende en voorlopige maatregelen. Telkens wanneer één vande echtgenoten grovelijk zijn plicht verzuimt of wanneer de verstandhoudingtussen hen ernstig is verstoord, kan de andere echtgenoot zich tot devrederechter wenden, opdat deze magistraat de dringende en voorlopigemaatregelen zou bevelen die betreffende de persoon en de goederen van de echtgenoten geboden lijken.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 06 dec 2011 17:50

In feite komt het er op neer dat indien men met een luiaard is gehuwd en men daar genoeg van heeft de echtscheiding kan worden aangevraagd op grond van ontwricht huwelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

eylis

#4 , 07 dec 2011 08:54

roharro, ik vraag me af of er niet een "tussenstadium" kan ingelast worden. Ik weet het: wat ik nu ga voorstellen is waarschijnlijk nog nooit gedaan, maar ik vermoed dat het wettelijk mogelijk moet zijn.

Het is duidelijk dat meneer B zijn huwelijkse plichten (hulp, bijdrage in lasten van het huwelijk én de bijstand) totaal niet nakomt. Bovendien komt hij zijn onderhoudsplichten tov zijn eigen kind ook niet na, waardoor er eigenlijk nog een oneigenlijke last op zijn huwelijk gelegd kan worden (vordering van achterstallige alimentatie).
Stel nu dat de man voor de rest best een aangename mens blijkt te zijn (plichten van samenwoning, getrouwheid en hulp in de morele, affectieve betekenis).
Tja dan kan mevrouw A overwegen dat dit wel ok genoeg is om samen te willen blijven.

zou poster dan kunnen overwegen om naar de vrederechter te stappen ter bemiddeling en verzoening in deze zaak? Echtgenoot wordt dan gewezen op zijn huwelijkse plichten en zal dan wel duidelijk uitsrpaak moeten doen over zijn intenties. Wat ook kan betekenen dat hij effenaf zegt: ik beloof niets, en dan wordt vederrgegaan tot de beslissing van scheiding en worden er al dringende maatregelen getrodffen voor de actuele situatie. (bvb: poster mag in de gezinswoning blijven tot de echtscheiding is uitgesproken en de verdeling uitgevoerd, meneer moet vertrekken: hij zal twee keer nandenken, denk ik...) Maar het kan ook betekenen dat ie eieren voor zijn geld kiest en duidelijke afspraken maakt mbt zijn laakbaar gedrag: en die afspraken worden dan ook geakteerd én worden opgevolgd.
Ik weet het : het is alsof Jantje op het matje wordt geroepen. Maar Jantje kan dan kiezen wat hij gaat doen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”