relatiebreuk, wat staat er te gebeuren met ons huis??

sukhoi
Topic Starter

relatiebreuk, wat staat er te gebeuren met ons huis??

#1 , 07 dec 2011 17:49

Het gaat al enige tijd niet goed in mijn relatie. Nu hebben we een goeie 2 jaar geleden samen een huis gekocht, en alles 50/50 geregeld, zowel lening als registratiekosten, renovatie..

Ik krijg van de bank groen licht om de lening op mijn naam over te nemen, hoef dan slechts 280 euro dossierkosten te betalen.

Maar hoe zit het met het huis, wat moet ik mijn partner uitbetalen?
Sommige mensen zeggen dat het huis zal worden geschat, en ik de helft van de meerwaarde zal moeten uitbetalen,
anderen zeggen dat ik de reeds betaalde maandelijkse afkortingen, voor de helft moet uitkeren aan haar ( dus een goeie 12 maanden afkortingen)

Hoe zit het dan met registratie rechten, moet ik daarvan ook haar deel terugbetalen enzo?

We zijn wettelijk samenwonend.

Huis werd aangekocht (akte geschreven bij notaris) in oktober 2009
Laatst gewijzigd door sukhoi op 09 dec 2011 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sukhoi
Topic Starter

#2 , 08 dec 2011 20:59

Niemand een idee?

Moraelin

#3 , 22 dec 2011 14:15

Simpel. Als alles tot nu toe 50/50 was dan moet u uitbetalen aan de ander:
de helft van (geschatte bedrag - nog openstaande hypotheek) of dus de helft van wat reeds afbetaald is.

Bv. is het huis 200.000 euro nu geschat en heb u samen reeds 100.000 afbetaald dan moet u nog 100.000 aan de bank en dan 50.000 aan de andere partij.
Hier komen dan nog voor u kosten bij van nieuwe registratierechten (want de akte moet op uw naam enkel worden gezet) en wat papierkosten bij.

Wat betreft terugbetalen helft oorspronkelijke registratierechten en zo...Dat hangt ervan af hoever de andere partij het wil drijven natuurlijk.
Ik denk niet dat dit in principe gedaan wordt want aan de andere kant zullen er nu nieuwe registratierechten te betalen zijn om de andere partij toch ook deels te ontslaan van de verplichting tot afbetaling en die worden doorgaans wel volledig door diegene die het huis houdt gedragen, dus ik veronderstel dat daar wel wat medewerking mag verwacht worden. Alternatief is dat de ander ook nog moet blijven afbetalen en dan mss verkopen etc...

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”