Mijn ex-vriend uit mijn eigendom zetten

Nancken
Topic Starter

Mijn ex-vriend uit mijn eigendom zetten

#1 , 09 jan 2012 17:45

Ik heb een serieus probleem, door de oplopende ruzies met mijn partner heb ik mijn relatie stop gezet.
Ik heb hem dus vriendelijk gevraagd om een andere woning te zoeken.
Hij stemde daar mee in en hij heeft nu een huurcontract getekend voor een appartementje.
Ik woon in men eigendom en ik betaal hier reeds jaren maandelijks een lening voor af. En de woning is op mijn naam gekocht lang voor ik men vriend leerde kennen.
Een jaar geleden trok hij bij me in en zette zen domiciel op mijn adres, ik moest daarvoor een papier tekenen van de gemeente dat ik daar mee instemde.
We zijn ingeschreven als feitelijk samenwonende en krijgen dus ook apart onze belastingsbrief.
Hij zou volgens het huurcontract dat hij tekende dus op 1 februari 2012 daar kunnen intrekken.
Maar nu doet hij plots moeilijk en hij zegt mij dat hij 15000 euro van mij wil voor al het geld dat hij kwijt zou zijn geweest aan mij en de kinderen, zo niet, zou hij men huis niet verlaten.
Kan dit zomaar? Ik ben hem totaal niets verschuldigd want we hebben samen geleefd en dus ook samen ons geld verbruikt om van te leven.
Ik betaal mijn lening op het huis al jaren zelf alsook de lening op mijn auto en alles staat op mijn naam.
Nu is mijn vraag: Kan ik hem buiten krijgen, hij heeft nml een contract getekend dat hij een huis huurt vanaf 1 februari. Momenteel geeft hij geen euro meer af en ik heb daar geen bezwaar op gemaakt omdat hij het geld nodig heeft om volgende week zen huurwaarborg te betalen als ook zen eerste huishuur.
Kan ik met zen huurcontract naar de vrederechter stappen en hem dwingen het huis te verlaten vanaf 1 februari of moet ik een andere weg zoeken?
Wie kan mij helpen, want ik ben ten einde raad.
De politie kon mij ook niet helpen, maar raadde mij aan om naar de vrederechter te stappen.
De politie zei ook dat hij geen geld kan eisen van mij, daar we al het geld op hebben geleefd samen.
Wie kan mij helpen aub, want hij maakt het mij heel moeilijk nu.

Met Dank,
Nancken

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2012 18:31

zie oa hier eens:
http://www.juridischforum.be/forum/view ... =domicilie" onclick="window.open(this.href);return false;
Als hij niet vrijwillig weggaat zal je naar de vrederechter moeten NADAT u hem eerst via een Aangetekend Schrijven in kennis hebt gesteld dat hij bij u buiten moet. Op dit ogenblik heeft uw vriend een statuut van een bezetting ten bede. Dat is geen huurcontract maar hij mag daar wel wonen. Dit recht is gewaarborgd in feite door de grondwet ( onschendbaarheid van de woning) en dat wil zeggen dat u een gerechtelijk bevel ( een vonnis) moet hebben om hem buiten te zetten.
(procedure AS wordt hier in het forum ook meermaals uitgelegd dus via zoekwoord).
Of hij geld moet hebben .... dat moet hij in eerste instantie dan ook kunnen bewijzen. Hij die beweert moet bewijzen.
(Ik hoop dat hij geen volmacht heeft op uw rekeningen en ook geen gemeenschappelijke rekening).
Bij u wonen houdt uiteraard in dat hij ook meebetaald aan de kosten van de woning:was en plas dus u hebt zo wie zo recht op een bezettingsvergoeding EN de kosten voor die was/plas en slapen.... Hij kan dan weer geld vragen voor de bijstand. Maar dan dient hij zoals reeds gezegd te bewijzen.
Als hij op 1/2/2012 weg is dadelijk kwartieragent vragen hem bij u te schrappen. Of hij dan ergens anders is ingeschreven is uw probleem niet.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”