Na bijna 4,5 jaar is de relatie met m'n partner voor mij onhoudbaar geworden en staan we op de rand van uit elkaar gaan. We hebben 3 jaar geleden samen een woning gekocht, waarbij ieders aandeel 50/50 is geweest.
De woning hebben we 187.000 euro betaald.
De lening is 170.000 euro. 17.000 euro hebben we zelf ingebracht.
Onlangs is bij een schatting gebleken dat de woning eigenlijk 202.000 euro waard is.
Tot hiertoe werd er ongeveer 26.600 euro aan kapitaal (geen intrest) afbetaald. Het resterende deel kapitaal af te betalen is 143.400 euro.
Naar wat ik al gelezen heb, is het de huidige waarde die in acht moet genomen worden om het haar te betalen deel te berekenen. In ons geval ligt dit 15.000 euro hoger dan de aankoopprijs. Ik vrees dus nu dat ook de helft van deze meerwaarde aan haar moet betaald worden? Ook al heeft ze hier niet toe bijgebracht en zou zij dan uit de woning/lening stappen? Is dit wel eerlijk, want ik blijf dan wel betalen en zij gaat al met winst "lopen".
Kan iemand mij helpen met de "exacte" berekening van wat ik haar moet betalen? Heeft er iemand een idee welke kosten er zijn bij bank/notaris/andere kosten? Heeft iemand een idee hoeveel deze kosten bij benadering zijn of hoe ze berekend worden?
Dit had ik zelf berekend:
202.000 (waarde woning) - 143.400 (resterende lening kapitaal) = 58.600 euro / 2 (ieders deel) = 29.300 euro (aan haar te betalen) Klopt dit?
Alvast bedankt voor komende hulp.