HUWELIJKS CONTRACT

doranda
Topic Starter

HUWELIJKS CONTRACT

#1 , 06 mar 2012 09:05

is er iemand die weet wat een huwelijkscontract kost , scheiding van goederen , dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
winny wolkje

#2 , 06 mar 2012 11:44

Vroeger hiervoor als ik me goed herinner, 50Euro betaald notariskosten, 25Euro registratie en 10Euro vergoeding aan de getuigen.

Als je niet opgelicht wil worden na het huwelijk, dan moet je inderdaad met een contract scheiding van goederen huwen.
Het wettelijke contract is oplichting van rechtswege waarbij alle macht aan de minst bijdragende gaat. En dat kan veel meer kosten dan 85Euro.

Vergeet ook niet toewijzing van de aangroei (aanwas, beding van aanwas,...eventueel vruchtgebruiken,...) van de persoonlijke en gemeenschapsmiddelen te voorzien in het contract.

Joeri_J

#3 , 06 mar 2012 12:36

Als je niet opgelicht wil worden na het huwelijk, dan moet je inderdaad met een contract scheiding van goederen huwen.
Dit vind ik toch overdreven.
Er zijn tal van situaties waarom je dit niet zou nemen.

waaronder mijn situatie:
- beide in loon dienst,
- geen grote bezitten voor het huwelijk
- geen probleem dat lonen als gemeenschappelijk komen

En dus getrouwd onder wettelijk stelsel,
met wel wat uitbreidingen cfr erfrecht dat er mogelijkheid tot keuzebedding was.

Wij hebben toen €250 alles tezamen betaald.
(maar wel ook huwelijksgeschenk van €150 van de notaris gekregen, dus eigenlijk €100 betaald.)

Zoals elk iets hangt het natuurlijk van je situatie af.

Scheiding van goederen wordt vooral aangeraden als 1 van beide personen zelfstandig is.
(maar het staat natuurlijk iedereen vrij dit te kiezen...)

Bevraag je bij een notaris, het eerste bezoek is gratis.

U kan ook online heel wat informatie vinden.

bvb: http://www.notaris.be/huwen-samenwonen/" onclick="window.open(this.href);return false;
of: http://www.elfri.be/huwelijkscontracten" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar bij twijfels, stel gerust specifiek je situatie voor en dan zal er wel meer gerichter advies/tips komen.

Reclame

Tom_6

#4 , 25 jul 2012 20:27

Ik heb deze week geleerd dat de kosten sterk kunnen verschillen bij de ene of de andere notaris.
De totale kost die onze notaris telt voor een huwelijkscontract (wettelijk stelsel, keuzebeding , inbreng van ons gemeenschappelijk huis) is 580 EUR btw inclusief.
Vrienden van ons hebben voor hetzelfde 'maar' 400 EUR betaald.

Dus zeker op voorhand aan de notaris vragen wat het kost en eventueel eens horen bij een tweede notaris.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”