Goeiemorgen,
Ik heb dringend wat hulp nodig omtrent het volgende.
Mijn vriendin en ik overwegen om het ouderlijk huis van mijn ouders te kopen. (geschatte waarde is 400 000 euro) Ons budget is echter zo'n 250 000 euro, dus willen mijn ouders een geste doen en 150 000 euro van de verkoopsprijs aftrekken. In de akte zou dan een verkoopsprijs van 250 000 euro staan met een pro fisco bedrag van 350 000 euro waar het schrijven op betalad wordt.
Aangezien dit voor ons een buitenkansje is om een 10 jaar oud rustig gelegen half open huis in zo een staat te kunnen kopen voor 250 000 (ipv rijhuis aan dezelfde prijs), willen we dit wel overwegen.
Alleen is er één voorwaarde voor mijn ouders. Die 150 000 euro (geen geldgifte, maar dus een stuk vastgoed door onder de prijs te verkopen) moet in de familie blijven, wat wil zeggen dat bij relatiebreuk, verkoop of mijn dood het geld in handen van de onze familie moet blijven. Mijn vriendin wil dit gerust ondertekenen, maar nu is de vraag bestaat deze constructie wel en hoe laat ik deze bij de notaris het beste opstellen?
Iemand raadde me bijvoorbeeld aan om met een schuldbekentenis te werken, maar vervalt deze schuld dan niet als ik sterf? Of kan je dat daar dan ook in opnemen? Anderen zeggen dan weer om een samenlevingscontract op te nemen? We zijn op dit moment feitelijk samenwonend, ik zie ook niet in hoe wettelijk samenwonend ons hierin verder kan helpen aangezien je ook een samenlevingscontract kan opstellen tussen feitelijk samenwonenden, toch?
Wat ik zou willen bekomen is dat bij de verkoop er eerst 150 000 € naar mij komt (of naar mijn ouders in geval van mijn dood) en dat de rest gedeeld wordt door 2 (elk 125 000 euro) bij breuk/verkoop.
Iemand een idee hoe ik dit het beste regel, want anders zou ik nog wel eens van de koop willen afzien. Het is niet dat ik mijn vriendin niet vertrouw, maar je weet nooit en het zijn vooral de ouders die zeker willen zijn dat het geld verzekerd blijft.
Mvg,
Titus