Een ietwat complexe situatie.
Mijn moeder is nu al zo'n 17jaar samen met haar vriend. Samen hebben ze een huis gekocht. Dat huis staat op beide namen en ook de lening wordt door beide afbetaald. Mijn moeder schrijft maandelijks de helft over naar hem en hij stort dat dan naar de bank. Ook voor de rest wordt alles gedeeld, aankopen van voedsel, gas en electriciteit, telefoon, tv, benzine, kosten van de dieren.... De persoonlijke kosten worden door degene die het nodig heeft betaald, bvb. dokter, auto, computer, gsm, kledij, schoenen, persoonlijke verzekeringen, restaurant... Er is geen gemeenschappelijke rekening, noch zijn er gemeenschappelijke kinderen. Er zijn bepaalde zaken die door iedereen gebruikt worden maar die wel op 1 naam staan, bvb. wasmachine, droogkast, afwasmachine, salon, slaapkamer.
Alle betalingen gebeuren netjes via de bank zodat mijn moeder er altijd een bewijs van heeft. (geleerd uit het huwelijk)
De lening is in 2015 afbetaald, dus zo heel lang is dit niet meer. Het huis heeft een waarde van ongeveer €300.000
Nu is de relatie gaandeweg erop achteruitgegaan tot op het punt dat die nu niet meer houdbaar is. Er is al vaak hevige ruzie geweest, maar sinds een paar maanden is het verergerd. De redenen daarvoor zijn eindeloos. Mijn moeder is momenteel op het einde van haar latijn, ze gaat helemaal onderdoor aan de situatie, en zou dan ook graag de relatie stopzetten. Ze wil het huis echter niet verlaten omdat ze er graag woont en omdat ze haar dieren niet wil achterlaten.
Financieel staat zij er veel sterker voor dan hij. Hij heeft ook al te kennen gegeven dat het huis wel verkocht zou mogen worden.
Ze zou nu graag het huis inkopen. Financieel is dat haalbaar en naar ik hier lees is het ook mogelijk (door de lening op haar naam te zetten).
Het probleem dat zich waarschijnlijk zal stellen is dat hij meer zal eisen dan waar hij recht op heeft omdat hij heel veel zelf heeft verbouwd in het huis (Hij heeft dat vroeger al es gezegd dat hij dat wilde bij een verkoop/uitkoop).
Nu vroeg ik me af of dat wettelijk mogelijk is?
Ik vraag me ook af of het mogelijk is dat ik zijn deel van het huis inkoop (ik woon nog thuis) aan de gewone marktwaarde?
Binnenkort ga ik ook juridisch advies inwinnen, maar ik wou toch al eens mijn licht opsteken.
Alvast bedankt.