Hoi,
Ik weet niet of dit echt juridische materie is, maar ik denk het wel, hoewel het voor het grootste deel fiscaliteit is.
Mijn vriendin en ik willen gaan samenwonen, na enige tijde een lat-relatie gehad te hebben.
Ik werk voltijds, zij 4/5e (28u). Momenteel krijgt ze nog een aanvullende uitkering (dop) bovenop haar loon, maar dat zal sowieso vervallen dan.
Zij heeft een kind van negen uit een vorige relatie (vader is niet meer in beeld) en samen hebben we een kind van bijna 2.
Nu willen we gaan samenwonen en vroeg ik mij af of we met iets rekening moeten houden?
Ik verdien het meeste, dus in principe ben ik gezinshoofd.
Kan ik dan beide kinderen ten laste nemen en wanneer gaat dit in? Onmiddellijk of pas op het einde van het jaar? Maakt het uit wanneer we samen gaan wonen (wachten we beter tot 31/12 bvb)?
Bestaat de kans dat er uitkeringen teruggevorderd worden of andere grapjes?
Wij willen in de eerste plaats een volwaardig gezin gaan vormen, maar het is ook niet de bedoeling dat we er financiëel of op een andere manier onder gaan leiden, vandaar dat ik dit bericht even post alvorens we de stappen ondernemen.
Alle informatie is welkom, indien ik niet duidelijk of onvolledig was, dan vul ik wel aan.
Mvg,
Steven