info i.v.m. referentieadres

ghislaine
Topic Starter

info i.v.m. referentieadres

#1 , 11 apr 2012 15:54

Hallo,
Sedert enkele maanden ben ik werkloos, alleenstaande en ouder dan 58j.
Door omstandigheden kan ik mijn huur niet meer betalen. Ik sta op de lijst voor een sociale woning maar dat kan nog een hele tijd duren. Nu heb ik de gelegenheid om voor een tijd in een mobilehome te kunnen gaan wonen tot ik een andere woonst toegewezen krijg. Mijn vraag is nu, kan ik een referentieadres aanvragen bij een van mijn kinderen en hoe zit dat dan met de werkloosheidsvergoeding? Wil liever niet van de drop in de regen vallen het is zo al moeilijk genoeg.
Hopelijk kan iemand mij hier meer raad geven of mij doorverwijzen.
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 apr 2012 16:21

Best eens langs het ocmw gaan.
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... Pw&cad=rja" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#3 , 13 apr 2012 09:09

“Art.20.§ 1. De personen die in een mobiele woning verblijven, worden ingeschreven in de bevolkingsregisters :...- hetzij van de gemeente waar zij over een referentieadres beschikken...§ 3. De personen die, doordat zij geen of niet langer een verblijfplaats hebben, de maatschappelijke bijstand vragen in de zin van artikel 57 van de organieke wet van 8 juli 1976 op de openbare centra voor maatschappelijk welzijn of het bestaansminimum waarin de wet van 7 augustus 1974 tot instelling van het recht op een bestaansminimum voorziet, komen in aanmerking voor de inschrijving op het adres van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van een gemeente wegens een gebrek aan voldoende bestaansmiddelen...”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).

Een referentieadres heeft geen invloed op uw werkloosheidsuitkering.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

ghislaine
Topic Starter

#4 , 15 apr 2012 17:31

Hallo,
Bedankt voor jullie antwoord. Maar wat ik niet goed kan volgen is: moet ik een referentieadres bij het OCMW nemen om mijn werkloosheidsvergoeding te kunnen behouden of kan dit ook via een natuurlijke persoon. Op de site van de rva vind ik daar niks over. Ik vind het erg dat ik weinig duidelijke antwoorden vind ivm referentieadres, zeker als je het dringend nodig hebt.
Groetjes
Ghislaine

artemis

#5 , 15 apr 2012 18:05

U kan dit via een natuurlijk persoon.
Het OCMW kan eventueel een referentieadres geven aan daklozen.

Franciscus

#6 , 15 apr 2012 18:16

http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/3/40 ... zOTI3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

een mobiele woning ....: dat gaat over kermisreizigers en woonwagenbewoners NIET over iemand die in een stacaravan gaat verblijven.
Daarom ga met het OCMW praten deze kunnen de zaak voor u uitklaren.
Want noch mogelijkheid een de mobiele woning noch mogelijkheid vijf is (op dit ogenblik) van toepassing .
De andere mogelijkheden komen zelfs niet in aanmerking.
Gezien u al op een lijst staat is een afspraak en overleg met ocmw noodzakelijk

ghislaine
Topic Starter

#7 , 15 apr 2012 19:03

Hallo Franciscus, Artemis,
Door omstandigheden word ik gedwongen om in een mobiele woning te gaan wonen dus geen stacaravan. Binnenkort heb ik gewoon geen dak meer boven mijn hoofd.
Ik zal iets moeten doen en daarom probeer ik zoveel mogelijk informatie in te winnen, het is niet de bedoeling dat ik zonder iets op straat kom te staan. Ik wil liever geen schulden maken en daarom wil ik dit voor zijn en een oplossing vinden. Daarom heb ik al al het mogelijke opgezocht om gewoon enkele vragen beantwoord te zien. Kan ik in een mobiele woning gaan wonen,(mobilhome of caravan) heb ik dan nog recht op werkloosheidsvergoeding en moet ik dan een referentieadres nemen bij het ocmw of kan het ook bij een natuurlijke persoon.
Bedankt alvast

Artis

#8 , 15 apr 2012 20:27

G., Ben je intussen ambtshalve geschrapt uit het bevolkingsregister? Indien niet kom je hiervoor al niet in aanmerking voor een referentieadres op het OCMW.

ghislaine
Topic Starter

#9 , 15 apr 2012 20:33

indien mogelijk wil ik dit liever doen via een natuurlijke persoon, moet ik mij dan ook laten schrappen in het bevolkingsregister. Ik zie het bos niet meer door de bomen.

Franciscus

#10 , 15 apr 2012 20:36

Neem contact op met de sociale dienst van OCMW gezien
- u blijkbaar uit uw woning gaat gezet worden dus bijna automatisch volgt daar een schrapping AACB uit en al de rest.
- u bent werkloos maar hebt vermoedelijk wel recht op uitkering dus wel een inkomen.
- sociale dienst van ocmw kan u helpen met het zoeken van een woonst... ook al is dat een gemeubelde studio.

ghislaine
Topic Starter

#11 , 15 apr 2012 20:51

Wil dit liever doen indien mogelijk via een natuurlijke persoon, voor mijn generatie is de stap naar het ocmw niet zo vanzelfsprekend en ik wil graag nog een beetje van mijn zelfrespect houden

Franciscus

#12 , 15 apr 2012 21:20

Of de sociale dienst van de gemeente .....
Deze diensten kunnen met u praten en gezien zij de sociale kaart ( weten wie wat doet in de sociale hulpinstellingen).
Maar net zo goed kan U de sociale dienst van uw mutualiteit raadplegen of van uw vakbond of via uw huisarts allemaal mogelijkheden om bij de juiste organisatie te komen.
U moet echt geen schrik hebben...die mensen zijn er om te helpen en worden door de gemeenschap betaald om dat te doen dus ook van uw geld...

Tope

#13 , 15 apr 2012 21:37

In jouw situatie zou ik eerst en vooral contact opnemen met het CAW (Centrum voor Algemeen Welzijnswerk) van je woonplaats: http://www.caw.be/WatiseenCAW/tabid/545/Default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan het CAW mij helpen?
Het CAW kan je helpen met informatie, advies, opvang, praktische hulp, crisishulp en begeleiding.
Maak je een moeilijke periode door of heb je nood aan ondersteuning bij het organiseren van je leven? Zit je relatie niet goed of worstel je met persoonlijke problemen? Ben je op zoek naar een luisterend oor? Maak je je zorgen over je financiële of materiële toestand? Ben je betrokken bij een misdrijf, als dader of als slachtoffer?
Voor deze en vele andere vragen staat het CAW voor je klaar. En omdat we weten dat het soms erg moeilijk is om over bepaalde thema's te spreken, kan je ook steeds anoniem aanmelden. Bovendien zijn de contacten op het onthaal van het CAW steeds gratis. "Jouw vraag is onze eerste zorg"
Unquote

ghislaine
Topic Starter

#14 , 15 apr 2012 22:22

Hartelijk dank iedereen voor reacties.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”