inboedel

kadee
Topic Starter

inboedel

#1 , 10 mar 2012 10:56

ben nu z'on 2tal jaar gescheiden ,en er stonden wat meubels en andere spullen nog in de woning (m'n eigen woning) die door haar betaald waren ,had ze zelf gekocht dus ,bij onze scheiding mocht ze van mij alles meenemen maar heeft alles achtergelaten ,nu krijg ik van m'n advokaat te horen dat ze alles terugbetaald wil ,van mij mag ze alles hebben , heb er geen interesse voor.en ik zou alles moeten terugbetalen aan de nieuwprijs ,heeft een hele lijst opgesteld met spullen van 1994 tot 2007. ze staan nog in m'n woning maar wil ze niet komen ophalen.
kunnen ze me nu echt verplichten die dingen te kopen ?

en wie betaald steeds de kosten van advocaat ,vraag hier niet om ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Geduldig Zieltje

#2 , 24 mar 2012 14:22

Schrijf een aangetekende brief naar haar advocaat waarin je vermeld dat je nooit probleem gemaakt hebt dat ze haar goederen komt ophalen en dus nog steeds bereid bent hierin toe te stemmen. De kosten van advocaat kunnen u enkel aangerekend worden indien een rechter jou in gebreke stelt.

Je kan ook bellen naar de advocatenlijn en hun deze vraag stellen voor meer zekerheid.
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

lucgescheiden

#3 , 02 apr 2012 10:38

- De verdeling gebeurt volgens regel in natura;
met er twee jaren overéén te laten gaan om haar zaken weg te halen, is mevrouw dus in gebreke gebleven.
U zou mijn inziens stallingskosten kunnen verhalen...

- Meubilair wordt afgeschreven in tijd, de nieuw waarde eisen: duidt op een niet gewettigde herwaardering.

- Mevrouw zal bovendien moeten aantonen dat deze zaken werden aangekocht vanuit haar persoonlijk vermogen,
dit aan de hand van rekeningafschriften en aankoopfacturen (op haar persoonlijke naam),
wellicht vormt dat na al die jaren een probleem...

U hebt aldus argumentatie in overschot om deze zaak aan te pakken zoals Zieltje het stelt.
De kosten van haar advokaat dient mevrouw uiteraard zelf te dragen, wellicht
overschrijden deze nu reeds de waarde van; wat zij ooit zal kunnen bekomen uit een rechtsgeding.

Reclame

kadee
Topic Starter

#4 , 13 apr 2012 20:13

is aangetekend opgestuurd paar weken geleden maar ze wil het toch via advocaat ,heb wel steeds de kosten van m'n eigen advokaat
kan ik haar niet laten verplichten die zaken op te halen (zijn toch de hare) en ben van plan alles nieuw te kopen

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 apr 2012 14:21

Er staat toch in de overeenkomst dat zij de meubels heeft laten staan??

kadee
Topic Starter

#6 , 21 apr 2012 14:09

Er staat toch in de overeenkomst dat zij de meubels heeft laten staan??
staat nergens vermeld ,heeft gewoon alles laten staan en alles nieuw gekocht met het idee dat ik dit alles ging overnemen aan de nieuwprijs.de meeste fakturen staan zelf op m'n naam maar werden daar haar betaald met het belastingsgeld dat we elk jaar terugkregen.
wie is de eigenaar ? diegene die het betaald heefd of de naam die op het faktuur staat?

lucgescheiden

#7 , 22 apr 2012 19:38

Kadee, belastingsgeld dat werd teruggekregen tijdens het huwelijk, behoort tot het gemeenschappelijke vermogen.
Het zal aan mevrouw zijn om: aan te tonen dat zij deze meubelen aankocht met gelden uit eigen vermogen.
Zolang zij dit niet kan aantonen, doet het er niet toe op wiens naam deze goederen werden aangekocht.
Mevrouw had bij de vereffening en verdeling haar eis moeten stellen, om de helft van deze goederen te bekomen.

Blijkbaar ontbreekt hierover, reeds geruime tijd, elke overeenkomst. Met andere woorden kan u zich, mijn inziens, beroepen op het bestaan van een stilzwijgende overeenkomst, dewelke zich voltrok.
Mocht ik in uw schoenen staan, ik zou daar zelfs geen inkt aan verspillen.
Handige documenten voor Personenrecht

kadee
Topic Starter

#8 , 23 apr 2012 19:40

Kadee, belastingsgeld dat werd teruggekregen tijdens het huwelijk, behoort tot het gemeenschappelijke vermogen.
Het zal aan mevrouw zijn om: aan te tonen dat zij deze meubelen aankocht met gelden uit eigen vermogen.
Zolang zij dit niet kan aantonen, doet het er niet toe op wiens naam deze goederen werden aangekocht.
Mevrouw had bij de vereffening en verdeling haar eis moeten stellen, om de helft van deze goederen te bekomen.

Blijkbaar ontbreekt hierover, reeds geruime tijd, elke overeenkomst. Met andere woorden kan u zich, mijn inziens, beroepen op het bestaan van een stilzwijgende overeenkomst, dewelke zich voltrok.
Mocht ik in uw schoenen staan, ik zou daar zelfs geen inkt aan verspillen.
waren getrouwd met scheiding van goederen, geld van de belastingen gingen elke keer op haar rekening ,kan ik daar niets van terugeisen ?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”