vergoeding tijdens feitelijk samenwonen

australie123
Topic Starter

vergoeding tijdens feitelijk samenwonen

#1 , 09 mei 2012 20:41

feitelijk samen gewoond zonder deelname in maandelijkse vaste kosten van ex partner. Wel heeft hij zonneboiler twv 5000 euro geplaatst op zijn naam voor fiscaal voordeel.(op adres van mijn eigendom)
Enig recht op compensatie van mijnentwege?
Heeft hij recht om installatie te laten afbreken?
Wat met fiscusvoordeel dat hij geniet op mijn adres?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 09 mei 2012 21:08

wat was de afspraak toen jullie gingen samenwonen?
Dat hij de zonneboiler zou laten plaatsen op jouw eigendom, maar géén deelname zou betalen in de vaste kosten van het samenwonen?
Als je het daar samen over eens bent, dan is dat ok en is de zonneboiler de betaling voor de vaste kosten van het samenwonen en geniet je partner daar nog eens een fiscaal voordeel voor. So far so good.

Maar blijkbaar hebben jullie daar nooit echt iets over afgesproken en is er nu discussie over...
Dan kan je het wettelijke enkel zo bekijken:
- Tot nu toe heb je stilzwijgend geaccepteerd dat je partner niet moest deelnemen in de maandelijkse vaste kosten. Dat is in geval van een breuk bijvoorbeeld niet echt makkelijk meer aan te vechten: want je was er het stilzwijgend mee eens. Anders had je toch van in het begin iets over gezegd?
- Partner heeft een meerwaarde aan je woning bekostigd (de zonneboiler) in geval dat hij vertrekt kan je het geval overkopen aan de prijs die hij voorstelt(dan is het van jou)
of hij neemt het mee (het blijft van hem)
Ja, hij mag dat afbreken, maar hij er voor zorgen dat de woning daarna in de staat zoals het was wordt gebracht. (geen schade)

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mei 2012 23:58

Over dit onderwerp is al veel inkt gevloeid. Elke zaak moet in concreto bekeken worden.
Zie de volgende rechtspraak op http://jure.juridat.just.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Hof van Beroep Brussel, 31 januari 2008, rolnummer RG : 2005/AR/2310
Hof van Beroep Luik, 9 februari 2005, rolnummer 2003RG1770
Hof van Beroep Luik, 28 april 2009, rolnummer 2007/RG/1692

Wat bedoel je met"Wat met fiscusvoordeel dat hij geniet op mijn adres?"

Reclame

eylis

#4 , 11 mei 2012 18:11

scorpioen, tgaat over een feitelijke samenwoning: er kan enkel een zaak gemaakt worden van de zonneboiler.
cfr:Napoleon: het concubinaat passeert de wet, dus passeert de wet het concubinaat....

australie123
Topic Starter

#5 , 30 mei 2012 19:51

Woonde reeds 2 jaren bij mij.
feitelijk komen samenwonen bij mij ( november 2011) om zonneboiler te kunnen plaatsen ( lees belastingsaftrek en premie ontvangst). Hij heeft immers geen eigendom.
Reeds twee maanden weg; wilt geen regeling treffen rond boiler (voorlopig ?). Vermoed dat hij belastingsaangifte (28 juni) afwacht.
Moet toch niet wachten tot meneer goesting heeft om de boel te komen afbreken??

eylis

#6 , 31 mei 2012 09:12

als je ex zijn domicilie reeds gewijzigd heeft en dus al 2 maanden weg is én géén (voorlopige) afspraken gemaakt heeft met jou mbt de terugname/betaling van de zonneboiler, heeft hij eigenlijk stilzwijgend afstand gedaan van zijn bezit. De boiler is nu van jou en als hij nog zou procederen om het ding terug te krijgen, vermoed ik dat hij geen poot meer heeft om op te staan. Want elke zinnige mens die ergens vertrekt neemt ofwel zijn spullen mee, of zet samen met de eigenaar minstens iets op papier over verder afspraken mbt het voorwerp. zoals het er nu uitziet heeft hij je een kadootje gegeven 2 jaar geleden....

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”