Afstuderend student dreigt onderdak en inkomen te verliezen

JordyH
Topic Starter

Afstuderend student dreigt onderdak en inkomen te verliezen

#1 , 17 jun 2012 14:22

Dag allemaal,

Zou er iemand wat correct advies kunnen geven omtrent volgende situatie?
Persoon x (op dit moment student, studeert eind juni af) woont met zijn broer (arbeider) in het huis van hun vader. De vader heeft zijn domicilie staan op het adres waar de broers wonen maar zijn feitelijke verblijfplaats is elders. Nu persoon x aan een mooi moment in zijn leven, nl afstuderen, is toe gekomen dreigt er een uithuiszetting voor hem en zijn broer.

Het inkomen van persoon x bestaat uit onderhoudsgeld door de vader betaalt maar dit durft wel eens op zich laten wachten of niet gestort te worden. Dit wordt stop gezet wanneer persoon x afstudeert. Het feit dat de vader zijn domicilie op hetzelfde adres heeft, en dat er bijgevolg twee loontrekkenden (vader en broer) in het gezin leven zal waarschijnlijk in het nadeel van persoon x zijn of zie ik dit fout?

Nu zit ik met deze vragen:
Bestaat er een mogelijkheid om de uithuiszetting tegen te gaan of in het slechtste geval te vertragen? Zo ja, hoe.
Waar kan persoon x terecht voor een inkomen om in zijn basisbehoeften te voorzien?
Laatst gewijzigd door JordyH op 17 jun 2012 17:25, 3 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jun 2012 15:14

Is dat huis een huurhuis of eigendom van de vader of de broers?
Waarom is er een uithuiszetting? Op bevel van wie?
deze gegevens zijn noodzakelijk om om uw vragen te kunnen antwoorden.

JordyH
Topic Starter

#3 , 17 jun 2012 16:28

Het huis is eigendom van de vader. De uithuiszetting zou gebeuren als gevolg van mogelijke verkoop van het huis door de vader.
Maar op basis van wat kan een uithuiszetting eigenlijk, gebeuren?

Reclame

Vandebos

#4 , 17 jun 2012 18:19

Opheffen van een verblijf ter bede?

JordyH
Topic Starter

#5 , 17 jun 2012 21:48

Voor zover ik de situatie ken is er geen contract opgesteld tussen de 2 partijen. Dus opheffen van verblijf ter bede is dan geen mogelijkheid. Tenminste als ik het begrijp.

eylis

#6 , 18 jun 2012 08:56

belangrijke info:
- Wanneer wordt het huis verkocht: voor het moment dan X afgestudeerd is en werklozensteungerechtigd?
In dat geval is er niets aan te doen:de woning (domicilie) bestaat dan niet meer, vader van x verhuist en is niet verplicht zijn zoon mete nemen, want x kan dan een inkomen verwerven of werklozensteun trekken en zelf zijn woonst kiezen. Er is dan zelfs geen uithuiszetting of wat dan ook nodig.

- wanneer het huis wordt verkocht voordat X afgestudeerd is, en steungerechtigd: zal de vader als hij verhuist ofwel zijn zoon X ook onderdak bieden in zijn nieuwe woning of aan X de financiele steun geven om zelf onderdak te vinden (en dit bovenop de financiele steun voor onderhoud en voeding) Maar zelfs dan kan de vader gewoon zeggen: ik geef je geld, maar neem je niet mee naar de nieuwe woning. Vermits de zoon daar nog niet gedomicilieerd is, is er alweer geen sprake van uithuiszetting, maar gerwoon: weigerten tot inschrijven en dat kan want de zoon is meerderjarig (neem ik toch aan)

er is dus geen sprake van uithuiszetting in beide gevallen, maar gewoon van ophouden van de domicilie (cfr verkoop huis) ; en daar is niets tegen te doen.

Franciscus

#7 , 18 jun 2012 18:10

Dreigt uithuiszetting. Wil niet zeggen zal.
MOETEN jullie weg van vader?

Indien u niet vrijwillig gaat zal vader een procedure moeten opstarten voor de vrederechter.
Daar kan je zeker als element al aanhalen dat.
- u nog studeert en niet over een inkomen beschikt.
- uw vader zo wie zo onderhoudsplichtig is en u moet voorzien van kost en (in)woonst.
- dit zolang u studeert .. ( zeker tot u een diploma hebt dat toegang geeft tot de arbeidsmarkt...)

Dan zijn we al enige tijd verder....

Als het huis te koop staat en u zit er nog in dan zal bij verkoop de koper dezelfde procedure moeten volgen .... en dan zijn we zo wie zo al weer enkele maanden verder.

Maar tegen de uithuiszetting op zich is idd niets te doen.
Wel moet de juridische procedure correct gevolgd worden.

Vraag info bij de sociale dienst van de gemeente/ocmw.
info bij de sociale dienst van uw onderwijsinstelling indien dit een hogeschool of unif is.

JordyH
Topic Starter

#8 , 18 jun 2012 21:02

Ik wil alvast iedereen bedanken voor de info. Prachtig hoe de medemens sneller en concreter hulp kan bieden dan het ocmw.

En in het geval dat hij afstudeert heeft hij een diploma lassen (BSO) dit biedt dus reële kansen op de arbeidsmarkt. Maar kan hij tijdens zijn wachttijd geen aanspraak meer maken op onderhoudsgeld? Want het recht op kindergeld blijft die periode wel nog gelden.

eylis

#9 , 19 jun 2012 10:11

@Fransiscus: de koper zal nooit komen te staan voor een procedure uithuiszetting....
Ik keer nog even weer naar mijn 1e punt: dat de plicht tot onderhoud van een meerderjarig (nog studerend ) kind NIET wil zeggen dat men domicilie moet verschaffen, maar wel de (financiele )middelen om ergens te kunnen verblijven.
Dus als de woning verkocht is (en de domiciliering van de vader van nature door die verkoop opgeheven) , kan de jongere via het gerecht de vader tot extra bijdrage voor verblijf laten dwingen.
Wat is een reeel scenario:de vader verkoopt het pand en verhuist (alle meubelen), wijzigt zijn domicilie en sluit energie en water af.
De jongere blijft zitten in een leeg pand zonder nutsvoorzieningen?Wat zou je nu zelf doen...
Zodra het compromis getekend is, start de jongere toch meteen de procedure om verhoging van onderhoudsbijdrage (voor verblijf)
De koper van het huis zal dus mijns insziens nooit voor de concrete situatie staan dat hij de procedure tot uithuiszetting moet starten.

@jordy: de wet is heel formeel: zolang de jongere na het afstuderen géén loon of werklozensteun trekt moet de vader verder in zijn onderhoud voorzien.
dus uiteraard onderhoudsgeld als hij nog in de wachttijd loopt....
Ik raad dus aan om actief de vader er op te wijzen dat als hij geen woning kan aanbieden (wat zijn goed recht is, want als vader ben je niet verplicht een meerderjarige bij jou te laten wonen) maar dat hij van rechtswege wel verplicht zal worden de extra (financiele) middelen te voorzien om zijn zoon ergens te kunnen laten verblijven.
zo pak je het mogelijke verloop van deze situatie pro-actief én effectief aan.

j.demoor

#10 , 19 jun 2012 10:20

Bij ‘bezetting ter bede’ = ‘zonder recht of titel’ kan de titelhouder die bezetter te allen tijde uithuiszetten met toepassing van “Art.1344bis.Onder voorbehoud van de bepalingen omtrent de pacht kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...Art.207.De verplichtingen die uit deze bepalingen voortvloeien zijn WEDERKERIG.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus

#11 , 19 jun 2012 15:15

@eylis ...dat is juist ik gaf maar aan dat ALS vader niet reageert het de nieuwe eigenaar zal moeten zijn.
Vader woont er blijkbaar niet..alleen zijn adres...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”