Vraag feitelijk samenwonen

bosmansd
Topic Starter

Vraag feitelijk samenwonen

#1 , 28 jun 2012 18:04

Mijn ex en ik zijn een half jaar geleden feitelijk gaan samen wonen in mijn huis. Haar domicile staat hier maar we hebben geen samenlevingscontract, ze heeft nooit enige kosten betaald of bijgedragen in de hypotheek.

Nu zijn we sinds twee weken uit elkaar maar ze wil niet verhuizen. Wat moet ik doen om haar uit huis te krijgen? Mag ik haar de toegang tot mijn woning ontzeggen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jun 2012 20:13

Neen u mag de toegang niet ontzeggen.
Zij woont daar.
U zal haar via AS in gebreke moeten stellen en haar vragen het pand datum te verlaten.Wat zij heeft is een bezetting ten bede.
Vrederechter is daar voor bevoegd.
U zal dus een procedure bij de vrederechter moeten opstarten.

bosmansd
Topic Starter

#3 , 28 jun 2012 20:16

Hoe lang duurt zo een procedure? Hoe snel krijg ik haar dan hier weg?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jun 2012 20:38

Procedure vrederechter indien u dadelijk een verzoekschrift indient gaat het snel.... enkele weken.
Als zij niet vrijwillig vertrekt ...probeer haar niet buiten te sluiten want dat kan u heel zuur opbreken.
Ook het verwijderen van haar bezittingen uit het huis ( in principe diefstal)

wanton

#5 , 29 jun 2012 13:55

Bij feitelijk samenwonen is het huis niet 'gewaarborgd' voor de partner , in tegenstelling tot gehuwden of wettelijk samenwonenden. U als eigenaar kan haar dringend verzoeken om het huis , binnen een redelijke termijn , te verlaten. Vrederechter is slechts een bevestiging.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”