Inboedel meegenomen, ex wil me aanklagen wegens diefstal

Bedrogen meisje
Topic Starter

Inboedel meegenomen, ex wil me aanklagen wegens diefstal

#1 , 11 jul 2012 10:31

Ik ben 1,5 feitelijk samenwonend geweest in een koophuis, 50/50 betaald en beschreven op mijn naam en die van mijn ex.
Hij chanteerde me enkel het huis te verkopen indien ik factuurprijs zou betalen voor alle meubelen die we ook 50/50 hebben gekocht.
Uit angst heb ik de meubels aan de factuurprijs overgenomen en daar een bedrag afgetrokken dat ik nog van hem terug moest krijgen, de rest van de inboedel is in mondelinge overeenkomst verdeeld (= potten pannen etc).
Ik ben verhuisd zonder hem dit vooraf te melden gezien ik bang was van hem en niet langer in het huis durfde te wonen bij hem.
Ik heb mijn persoonlijke goederen, de aan mij verdeelde goederen en de meubels van de woonkamer meegenomen, deze heb ik al betaald via overschrijving met vermelding van de overgekochte inboedel.
Achteraf zegt hij dat ik vanalles heb 'gestolen', dit verzint hij en hij dreigt hij me aan te klagen.
Hij wil geen enkele factuur aan mij betalen (bv de verzekering van het huis die ik nu blijf betalen tot aan de officiele verkoop), houdt mijn concert ticktets achter, heeft geld van de gezamelijke rekening gehaald wat ik heb kunnen terugstorten aan de bank en nooit meer terugzie, etc.
Wanneer hij een rechtzaak begint omdat ik nu niet meer meebetaal aan een telenet of electrabel factuur (deze accounts staan op zijn naam en kan ik niet afsluiten!) en omdat ik zogezegd zaken heb gestolen (bijvoorbeeld spullen of meubels van hem die ik niet heb meegenomen!) hoe sterk staat hij hierin?
Ik ben bang dat ik (gezien ze me ook met meerdere facturen proberen af te persen) uitgemolken wordt door deze oplichters, dat terwijl ik de bedrogen en belogen partij ben en gechanteerd werd factuurprijs te betalen voor meubels van 1,5 jaar oud.
Wat kan hij nog allemaal verzinnen?
Wat kan ik vooraf doen om me in te dekken voordat of wanneer er ineens een brief van het gerecht in de bus ligt?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 11 jul 2012 10:40

Diefstal zal moeilijk worden, daar u mede-eigenaar was van de inboedel. Dat u via overschrijving hebt betaald (met een vermelding van de reden), duidt ook aan dat er geen sprake is van diefstal.

Indien hij er alleen nog woont, betaal dan niets meer van de kosten, en eis van hem een bewonersvergoeding (u heeft daar recht op). Deze is ongeveer gelijk aan de helft van de huur die het huis zou opbrengen.
Daar u geen nut meer heeft van energie en provider, en deze trouwens op zijn naam staan, kan hij u niets maken. Ergste wat die maatschappijen kunnen doen is afsluiten, en dat is niet uw probleem.
Achterhouden van post? Was deze op naam, en eventueel aangetekend? Dit houdt diefstal in, en als u dit kan bewijzen (vooral als het aangetekend is) kan u klacht indienen.
Het geld op een gemeenschappelijke rekening (ik vermoed dat deze er was voor de gemeenschappelijke kosten) is van beiden: wat u erop heeft gezet en dat niet gebruikt is voor deze kosten kan u terugeisen (u zal dit wel moeten bewijzen, maar dit is vrij eenvoudig indien u de uittreksels heeft).

Heeft u ergens rechtsbijstand? Neem dan met hen contact op. Ga anders eens op verkennend gesprek bij een advocaat.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jul 2012 10:53

Laat nu zo wie zo bij de post al uw post afleiden kan wel iets kosten maar dan ben je zeker.
Gezien samenwonend is diefstal WEL mogelijk maar dus zoals Turaki schreef niet voor gezamenlijke goederen waarvoor bewijzen zijn. Wel indien u dus privé goederen mee hebt en hij dat kan BEWIJZEN.
Aangiften doen staat vrij, bewijzen is iets anders.
Enkel tussen gehuwden is er bij diefstal een grond van verschoning mogelijk niet bij samenwonenden.
(toch nog één voordeel voor een huwelijk :cry: )

Reclame

Bedrogen meisje
Topic Starter

#4 , 11 jul 2012 11:04

Hartstikke bdankt voor jullie reacties!
Ik hou inderdaad al mijn afschriften en bewijzen goed bij zodat indien er een rechtzaak van komt ik inderdaad alle bedragen die ik nu betaal kan terugeisen.
Ik ben begin deze maand uitgeschreven uit het huis en woon terug bij mijn ouders.
Het huis is verkocht en zal officieel 20 augustus beschreven worden bij de notaris.
Hoe kan ik indien hij er nog woont een bewonersvergoeding eisen?

Bij voorbaat dank voor jullie erg vlotte reacties!

Turaki

#5 , 11 jul 2012 12:03

U eist deze op via AS, en zal indien hij niet wil betalen bij de vrederechter moeten passeren.

Franciscus

#6 , 11 jul 2012 17:11

Is onderdeel van de verdeling van goederen (kosten en baten).
Dus som kan dan door notaris bij verdeling worden voorzien

Bedrogen meisje
Topic Starter

#7 , 12 jul 2012 12:04

Het is zo dat ik zo weinig mogelijk te maken wil hebben met mijn ex en zijn familie en het hoofdstuk wil afsluiten.
Een bewonersvergoeding wil ik dus niet perse eisen van hem als hij me verder met rust laat.
Hier heb ik echter geen garantie voor dus kan ik deze vergoeding achteraf nog eisen, mocht hij over een maand (wanneer het huis al offcieel verkocht en beschreven is) mij toch ineens aanklagen wegens 'nonsens of zogezegde diefstal of wegens verzonnen facturen'?

Of dien ik dan nu al een aangetekende brief te sturen waarin ik hem al vraag over de bewonersvergoeding?
Ik ben namelijk bang dat als hij nu gewoon bluft over mij aanspannen enz, dat wanneer ik hem zo'n brief stuur dat de bom helemaal ontploft en hij heeft geen normale familie. Ze zijn enorm geldbewust (hij had geen cent maar bij mij valt wel wat te halen), oplichterig, dreigend en hebben wel een geweldadig verleden.

Alvast hartelijk dank weer!

Franciscus

#8 , 12 jul 2012 15:15

Net omdat u hem via een wettelijke element van antwoord dient kan hij mogelijk afgeschrikt worden.
Wat hij zegt en doet zijn bedreigingen en die zijn strafbaar ... eventueel aangifte doen en eveneens in uw AS vermelden dat u niet nagelaten hebt zijn bedreigingen te melden aan de bevoegde autoriteiten.
Toegeven aan zijn bedreigingen ...zijn manipulaties maken u enkel nog meer kwetsbaar.
Neem dit maar van me aan.
Gezien hij voorgaanden heeft ... mogelijk nog iets voorwaardelijk heeft staan ??? zal hij wel op zijn tellen passen zeker.
Dat is zoals reeds gezegd toch eerder mijn ervaring...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”