Domicilie tijdelijk inwonende kennis

Tali
Topic Starter

Domicilie tijdelijk inwonende kennis

#1 , 12 sep 2012 17:51

Hallo

een kennis van me pendelt al geruime tijd van haar huidige woonplaats naar haar nieuwe werk, maar de verbinding met het openbaar vervoer is niet naar behoren dus is zij momenteel aan het zoeken naar een nieuwe woonst. Daar dit een tijd kan duren (daar ze naar verschillende locaties/kosten/verbinding OV/oppervlakte, ... kijkt), vroeg ze of ze niet tijdelijk bij mij kon intrekken zodat ze van mijn huis gemakkelijker naar haar werk kan.

Ik woon hier met mijn vader, die eigenaar is van het huis en mijn partner: een Nederlander die hier officiëel zijn adres ook heeft, maar we zijn niet officieel samenwonend. Geen van beiden heeft bezwaar tegen haar intrek.
Ze zou wat bijleggen voor de faciliteiten, zo "kost en inwoon" zoals mijn vriend en ik ook betalen.

Maar nu vroeg ze of ze haar domicilie ook op dit adres kon zetten en ik vroeg me af wat dit allemaal inhoud.
Ik weet dat dit dan officiëel haar adres wordt. Maar hoe zit het dan met onze "veiligheid" ? Bijvoorbeeld:
- als ze iets beschadigt
- als ze niets meer wilt bijleggen
- als ze niet meer wilt verhuizen
- als ze schulden heeft/maakt
- ...

Mijn euro valt net dat ik hier ook helemaal niet heb bij stilgestaan toen mijn partner introk en dat dit waarschijnlijk hetzelfde zou zijn, mmaar momenteel zie ik hem nog graag ;)

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 12 sep 2012 17:56

Als ze schulden maakt en haar domicilie staat daar, wordt er vanuit gegaan dat de dingen ook haar eigendom zijn ...

Als ze niet wil verhuizen, zal u een gerechtelijke procedure moeten opstarten. U kan haar niet zomaar op straat zetten.
Idem, als ze niet wil bijleggen.

Iemand anders zal wrs een uitgebreider antwoord hebben, maar mijn persoonlijke mening: DON'T.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 sep 2012 18:26

Als ze bij u woont kan u nog altijd een soort van bezettingscontract met een bezettingsvergoeding afspreken.
Dat is geen huurcontract ....anders zit u daaraan vast en kan u ze bezetter moeilijk buitenzetten.
Als men iemand domicilieert wil dat zeggen dat u ook via de vrederechter moet passeren net zoals iemand met een huurcontract die zich niet aan de voorwaarden houdt.
Duurt meerdere maanden.
Los van datgene wat al gezegd is... indien geen overeenkomst hebt u geen poot om op te staan En wordt door de deurwaarder alles wat er staat als zijnde van haar beschouwt en kan de politie ook huiszoeking bij u doen in alle plaatsen als zij iets mispeutert.
Iemand die feitelijk een jaar ergens woont creëert ook een vorm van wettelijkheid.

Reclame

Tali
Topic Starter

#4 , 12 sep 2012 18:32

Dus een "bezetting ter bede" kan ik in dit geval gebruiken als ze haar adres wijzigt naar mijn adres? En hoe gaat dit dan in zijn werk? Moet dit opgesteld worden door een notaris ofzo?

Misschien een zeer stomme vraag maar wat als ze nu vraagt om een week te komen logeren? Dan heeft ze hier kleren enzo in de kast liggen... Als ze dan haar adres laat wijzigen en de wijkagent komt dit controleren (als ik er niet ben bv)...? Is dat dan ineens officiëel of kan ik daar nog iets aan doen zonder al te veel heisa te moeten maken?

duma

#5 , 12 sep 2012 18:35

U kan steeds op voorhand naar de wijkagent gaan en zeggen dat u niet wenst dat er iemand ingeschreven wordt op uw adres.
Dan zullen zij u steeds contacteren mocht iemand dit willenl doen en dit nooit zomaar aannemen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 sep 2012 18:51

Kwartierinspecteur dient dat wel te melden aan de gemeente. Het is de dienst bevolking die de melding aanbrengt in het rijksregister.
Als ze geen maand achterlopen zoals in 'A' ..... net een case gehad waar deurwaarder natuurlijk aan de deur stond voor een bewoner die al meer dan een maand een voorstel AACB had.

eylis

#7 , 12 sep 2012 19:57

inderdeed niet domicilieren op jouw woning. Gezien het feit dat het ook maar een tijdelijk verblijf is, het risico is echt te groot.
Beeld je in dat elke toevallige logé z'n domcilie ook nog eens op je adres wil zetten :-)

Tali
Topic Starter

#8 , 13 sep 2012 07:58

bedankt voor de snelle antwoorden :)

oké dus domicilie is zoiezo uitgesloten. Maar als ze hier komt "logeren" kan ze wel alsnog achter mijn rug haar adres gaan wijzigen.
Ik kan dus wel naar de wijkagent om te laten registreren dat ik niemand op mijn adres wil laten bijschrijven maar wat nu als hij dit niet doorgeeft? Kan ik dit op het districtshuis ook zelf regelen?
En heeft er iemand meer informatie over een bezetting ter bede want wat ik ervan op het internet vind is allemaal juridische taal en artikel dit en dat... iemand die weet wat het tussen de lijntjes inhoud? :)

Lightning

#9 , 13 sep 2012 08:04

Uw vele "Wat als" vragen duiden erop dat U die kennis toch niet 100% lijkt te vertrouwen. Het is nog altijd uw recht die persoon vriendelijk mee te delen om uit te kijken naar een andere logeerplaats.

Tali
Topic Starter

#10 , 13 sep 2012 08:12

Ik weet het, het is idd iemand die ik amper ken maar ik wil haar ook niet gewoon vlakaf nee zeggen. Ik vang regelmatig "couchsurfers" op die één nachtje komen blijven. In principe kunnen zijn hier ook hun adres zetten achter mijn rug maar die blijven nooit lang genoeg voor de wijkagent om langst te komen denk ik en zoiezo laat ik ze nooit alleen in mijn huis. Dus ik ben het gewoon om gastvrij te zijn en mensen hier te laten logeren maar omdat ik ben gaan opzoeken wat een domicilie inhoud en ze hier idd wel lang zou blijven wil ik gewoon een zeker gevoel hebben :)

Tope

#11 , 13 sep 2012 08:41

Het feit dat die toevallige kennis al vraagt of ze haar domicilie bij jullie kan zetten, lijkt mij erop te wijzen dat haar verblijf niet van kortstondige duur zal zijn.
Bovendien kan het samenleven met haar in de praktijk wel eens dik tegenvallen.
Met een goede vriend of vriendin is het soms al moeilijk duidelijke afspraken te maken.
'Ze zou wat bijleggen voor de faciliteiten', maar dat weegt toch niet op tegen het voordeel dat zij uit de regeling haalt.
Ik zou dit in ieder geval niet doen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”