Wettelijk samenwonen met vreemdeling, geen inkomen

mutesource
Topic Starter

Wettelijk samenwonen met vreemdeling, geen inkomen

#1 , 05 okt 2012 12:48

Al 4 jaar ben ik in een duurzame relatie met iemand van Panamese afkomst, en we hebben beslist dat we zouden samenwonen in België.
Hiervoor is de beste oplossing een wettelijk samenlevingscontract af te sluiten.

Toch heb ik enige twijfels over de beperkingen die hierbij zouden kunnen bestaan.
Aangezien we beiden nog studenten zijn, hebben we nog geen inkomen.
Momenteel woon ik nog bij mijn ouders en we hebben er geen probleem mee om de komende twee jaar thuis te blijven wonen.

Een samenlevingscontract afsluiten, gevestigd in het huis van de ouders moet geen probleem zijn.
Maar is wettelijk samenwonen mogelijk zonder inkomen?

Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mutesource
Topic Starter

#2 , 07 okt 2012 16:24

Niemand die me kan helpen bij deze vraag?

maximus-ww2

#3 , 29 okt 2012 11:50

Ik heb absoluut hetzelfde probleem.
Ben ook student en heb besloten om geen master te doen om zo vroeg mogelijk te gaan werken.
Op website van 'kruispunt migratie integratie' (http://www.kruispuntmi.be/" onclick="window.open(this.href);return false;) heb ik een vraag gestel wat ik in deze situatie kan doen. Antwoord was dat ze geen juridische hulp mogen geven via e-mail. Ik moet ze bellen op het nummer: 02/205 00 55
Die is open op:
- maandag en vrijdag van 9u tot 12u30
- woensdag van 13u30 tot 17u

Deze lik kan ook nuttig zijn:
http://www.kruispuntmi.be/vreemdelingen ... aspx?id=53" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ik iet weet laat ik het weten, anders kan je zelf bellen en jou situatie uitleggen.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 okt 2012 12:48

Er zal waarschijnlijk hier iemand garant moeten staan voor zijn inkomen en onderhoud gedurende een langere tijd.
Zodat hij niet binnen x maanden op onze sociale zekerheid teert.

mutesource
Topic Starter

#5 , 02 nov 2012 14:52

Inderdaad, iemand moet garant staan.
Nu vraag ik me af of deze iemand ikzelf moet zijn, of dat dit een ander persoon kan zijn.
Ik studeer namelijk nog verder dus een voldoende inkomen zit er voorlopig nog niet in.

Ik zal maar best eens bellen, bedankt maximum-ww2.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”