huwelijk met buitenlandse

Jef 007
Topic Starter

huwelijk met buitenlandse

#1 , 16 nov 2012 17:09

ik ben zinnens te trouwen met een buitenlandse dame
blijf ik eigenaar van mijn huis dat ik nu reeds bezit of wordt dit gemeenschappelijk bezit?
wat gebeurt er met het huis als ik sterf? ervan mijn kinderen of mijn weduwe( als we trouwen in het wettelijk stelsel zonder huwelijkscontract)
wat gebeurt er met het huis als wij scheiden? blijf ik eigenaar?huis is volledig afbetaald
wat gebeurt er met mijn geld op mijn bankrekeningen?
dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 16 nov 2012 19:43

het eigen vermogen bevat de goederen die u bezit voor het huwelijk, alsook de goederen die u erft of geschonken krijgt van uw familie.
Uw huis blijft dus uw eigen vermogen, ook als u trouwt.
Als u overlijdt erven uw kinderen die woning, niet uw echtgenote. Het is wel zo dat zij vruchtgebruik op die woning heeft en daar normaal levenslang kan blijven wonen.
Bij een echtscheiding wordt enkel het gemeenschappelijk vermogen (dat is alles wat u tijdens het huwelijk samen spaarde, verwierf of aankocht) verdeeld.
Uw gleden op bankrekening die u voor het huwelijk bezat blijven evenzeer behoren tot uw vermogen.
Hier is het wel zinvol dat u een scheiding doorvoert tussen uw rekeningen die u nu heeft, en de rekeningen die u in voorkomend geval gemeenschappelijk met uw echtgenote zal hebben.
Desgevallend zou ik die zelf bij een verschillende bank aanhouden zodat daar geen discussie over bestaat. Weet wel dat de inkomsten (intresten) van uw eigen gelden, wel gemeenschappelijk worden na uw huwelijk.
Zorg er best voor dat u jaarlijks de intresten van uw eigen vermogen overboekt naar de gemeenschappelijke rekening. Raadpleeg je notaris en zorg ervoor dat er een inventaris bestaat van je eigen vermogen op dag van het huwelijk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

basejumper

#3 , 16 nov 2012 19:43

het eigen vermogen bevat de goederen die u bezit voor het huwelijk, alsook de goederen die u erft of geschonken krijgt van uw familie.
Uw huis blijft dus uw eigen vermogen, ook als u trouwt.
Als u overlijdt erven uw kinderen die woning, niet uw echtgenote. Het is wel zo dat zij vruchtgebruik op die woning heeft en daar normaal levenslang kan blijven wonen.
Bij een echtscheiding wordt enkel het gemeenschappelijk vermogen (dat is alles wat u tijdens het huwelijk samen spaarde, verwierf of aankocht) verdeeld.
Uw gleden op bankrekening die u voor het huwelijk bezat blijven evenzeer behoren tot uw vermogen.
Hier is het wel zinvol dat u een scheiding doorvoert tussen uw rekeningen die u nu heeft, en de rekeningen die u in voorkomend geval gemeenschappelijk met uw echtgenote zal hebben.
Desgevallend zou ik die zelf bij een verschillende bank aanhouden zodat daar geen discussie over bestaat. Weet wel dat de inkomsten (intresten) van uw eigen gelden, wel gemeenschappelijk worden na uw huwelijk.
Zorg er best voor dat u jaarlijks de intresten van uw eigen vermogen overboekt naar de gemeenschappelijke rekening. Raadpleeg je notaris en zorg ervoor dat er een inventaris bestaat van je eigen vermogen op dag van het huwelijk. Waarom trouwens niet huwen met scheiding van goederen? In dit geval zou ik daar over nadenken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 nov 2012 21:17

Ook scheiding goederen en aanwinsten kan ook
http://www.seniorennet.be/Dossier/Finan ... ntract.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Mariette

#5 , 17 nov 2012 07:55

Zorg er best voor dat u jaarlijks de intresten van uw eigen vermogen overboekt naar de gemeenschappelijke rekening. Raadpleeg je notaris en zorg ervoor dat er een inventaris bestaat van je eigen vermogen op dag van het huwelijk.
Ik veronderstel dat dit enkel van toepassing is in geval van gemeenschap van goederen? Of geldt dit ook in geval van scheiding van goederen?

Oude Belg

#6 , 17 nov 2012 11:12

Ik veronderstel dat dit enkel van toepassing is in geval van gemeenschap van goederen? Of geldt dit ook in geval van scheiding van goederen?
Is gewoon wettelijk stelsel. Wet van mei '76.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”