uitzetting uit woning

femke1
Topic Starter

uitzetting uit woning

#1 , 24 nov 2012 14:53

mijn dochter woont samen met een man.
De man is niet ingeschreven in België. Dus ook niet ingeschreven bij haar. Hij heeft geen inkomen, en pleeg soms geweld op haar bij ruzies.
Er blijkt ergens een wet te bestaan die zegt dat van het ogenblik dat er kleren aanwezig zijn van de man in haar huurwoning , dan zou mijn dochter die man niet uit huis kunnen zetten. Hij weet dit ook blijkbaar.
Mijn dochter weigert nog de politie in te schakelen omdat ze een zoontje heeft.
Er is gisteren weer een ruzie geweest waarin de man mijn dochter geslagen heeft.
Wat kan ik ondernemen om mijn dochter te helpen.
mvg
Femke1

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 24 nov 2012 16:56

-man is niet gedomicilieerd bij haar
- man huurt pand niet
- man pleegt geweld op haar

--> sloten metéén veranderen.
--> Al zijn spullen netjes inpakken in een doos.
--> SMS sturen dat de doos met zijn spullen beschikbaar staat op X adres (u plaatst het ergens in bewaring waar hij het zonder problemen kan ophalen)
--> klacht bij de politie neerleggen voor huiselijk geweld. (dat zij een zoontje heeft moet haar niet verhinderen dat ze klacht zou neerleggen, integendeel: in dat geval moet ze dat juist Wél doen om erger te voorkomen)
--> En hem niet meer binnenlaten, als hij voor de deur staat en vreemd doet; politie bellen
--> ga een tijdje logeren bij je dochter om morele steun te verlene (of een ander familielid, vriendin
--> dat van die wet over je kleren op een bepaald adres lijkt me complete nonsens: want dan kan je toch vertellen dat je gelijk waar woont: allicht vind je overal wel een onderbroek en een paar sokken.
en indien het wel zou kloppen: wel die kleren liggen er dus al niet meer hé
sterkte!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 nov 2012 17:37

Aantal procedures die kunnen gevolgd worden.
IFG- procedure
Vooreerst is ELKE VORM van geweld af te keuren en zeker in een familiale omgeving.
Gezien slagen is daar een vaststelling van een dokter van dus doktersattest met beschrijving en eventuele werkonbekwaamheid. ( Opletten werkonbekwaamheid is hier een juridisch begrip en moet gelezen woredne als dagen niet in staat zijn gewone activiteiten normaal te kunnen uitoefenen)
Politie zal bij aangifte PV opstellen inzake intra familiaal geweld. (Geweld kan zowel fysiek als psychisch zijn vb druk uitoefenen)
Om die reden kan in die procedure de feitelijke gezinswoning als verboden gebied worden aangegeven door de onderzoeksrechter.

Gezien samenlevend ( geen enkele vorm van wettelijk samenwonen) .. in feite ook geen feitelijk samenwonen door inschrijving kan de voorzitter rechtbank eerste aanleg in kortgeding dezelfde maatregelen treffen als een vrederechter bij gehuwden. (art 223 BW)
Een van die maatregelen is het vrijwaren van de gezinswoning voor de vrouw en kind. Dus ook een toegang / contactverbod in de woning.

Persoon is een niet-Belg ...dan hangt het ene beetje af van welk land hij is.
Gezien persoon blijkbaar totaal illegaal is .... dat zegt hij toch zullen de wettelijke regels toegepast worden. Welke dat zijn kan ik niet beoordelen gezien te wijzig gegevens.

Dat van die klederen is juist en niet juist. zie boven. Als hij er niet is IS hij er niet.

Wat het buitenzetten van een persoon betreft is het de vrederechter die bevoegd is.
Dit ongeacht het statuut van de persoon ( denk hierbij krakers).
Echter met een PV inzake IFG zal dat geen probleem zijn.

En zoals Eylis zegt NET omdat ze een zoontje heeft aangifte doen.

U kan altijd ook EERST eens contact opnemen met de dienst slachtofferzorg bij de lokale politie.
Het personeel van deze dienst heeft een apart statuut - zijn afgestudeerden in sociale wetenschappen en gebonden aan hun specifiek beroepsgeheim.

Heeft de vader het kind erkend.... staat hij geregistreerd als de wettelijke vader.

Reclame

eylis

#4 , 25 nov 2012 19:45

ik heb zo het vermoeden dat de man niet de vader van het kind is, of het kind niet erkend heeft...Hij is niet gedomicilieerd bij de mama.

femke1
Topic Starter

#5 , 26 nov 2012 09:20

neen inderdaad de man is niet de vader. Ik denk dat we gewoon naar de vrederechter gaan en horen wat er moet gebeuren
alvast bedankt elkeen voor de reacties
mvg

Kingfisher

#6 , 05 dec 2012 11:15

Franciscus, ze zijn niet "samenlevend": man is niet ingeschreven in de woning. Zoals Eylis zegt: sloten veranderen en niet meer binnenlaten. Vraag raad aan de wijkagent.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”