Moet mijn moeder haar (ex-)vriend uitkopen?

Jools123
Topic Starter

Moet mijn moeder haar (ex-)vriend uitkopen?

#1 , 12 dec 2012 15:01

Mijn moeder en haar vriend gaan na een relatie van ongeveer 20 jaar uiteen. Ze zijn niet getrouwd en wonen samen in haar huis. Haar vriend heeft z'n domicilie op haar adres, maar ze hebben geen samenlevingscontract of dergelijke.

In de voorbije 20 jaar zijn er een aantal veranderingen geweest aan het huis: er werd een veranda aangebouwd, de oprit werd heraangelegd en de keuken en de badkamer werden vernieuwd. De veranda dateert van ongeveer 18 jaar geleden, de badkamer en de keuken van ongeveer 14 jaar geleden. Dat zijn zo ongeveer de grootste kosten die gezamenlijk gemaakt zijn.

De vriend van m'n moeder heeft nu een inventaris opgemaakt waarin staat wat van hem is, wat van haar is en wat ze gezamenlijk aangekocht hebben. Van alles wat ze gezamenlijk aangekocht hebben, heeft hij de originele aankoopprijs in twee gedeeld en van de helft van het bedrag verwacht hij nu dat m'n moeder 60% aan hem zou betalen. Voor zaken die ze gezamenlijk aangekocht hebben en die hij meeneemt, zou hij dan 60% van de helft aftrekken van het bedrag dat m'n moeder aan hem zou moeten betalen. Hij hanteert dus dezelfde 'regel' voor een veranda van 18 jaar oud als voor een tv van 1,5 jaar oud. Hij zegt 'eventueel bereid te zijn het bedrag dat ze hem moet betalen te laten zakken tot 50% of misschien zelfs 40% van de helft'. Hij zegt dat hij, indien ze daar moeilijk over doet, 'nog andere middelen achter de hand heeft' om wat hem toekomt te bekomen. Hij zou zelfs, zo zegt hij, een deel van de badkamermeubelen demonteren en meenemen.

Graag had ik geweten of hij inderdaad een 'afkoopsom' kan eisen en, indien ja, wat een correcte berekening zou zijn? Hij beweert dat hij alles correct wil regelen, maar persoonlijk ben ik er niet van overtuigd dat wat hij doet (of probeert te doen) inderdaad zo correct is.

M'n moeder wil het niet perse hard spelen en zou graag hebben dat alles zo snel als mogelijk afgehandeld kan zijn, maar ik wil toch graag vermijden dat ze gedwongen wordt veel meer te betalen dan datgene waarop hij recht heeft.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
v950511

#2 , 24 dec 2012 17:16

Feitelijke samenwoners kunnen terecht :
1) bij de vrederechter voor de gemeenschappelijke woonst
2) de rechtbank van eerste aanleg voor de verdeling van de goederen
3) de voorzitter in kort geding om een dringende en voorlopige regeling over 1) en 2)

Dus voor de meeste crisismaatregelen wend je je tot de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg in kortgeding, voor een verzegeling is alleen de vrederechter bevoegd.
Ook maatregelen over de woning vraag je het beste aan de voorzitter in kort heding.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”