Situatieschets:
Ik ben de peter/nonkel van het kindje (6jaar) van mijn broer.
Mijn broer (26j) heeft in het verleden veel fouten gemaakt, veel schulden gemaakt, is daar voor in schuldbemiddeling gegaan en is uit schuldbemiddeling sinds september 2012. Sinds 7 jaar is hij met een meisje samen, die samen heeft geholpen om zijn schulden af te betalen, daar heeft ie ook een kindje mee, mijn petekindje.
Momenteel is mijn broer werkloos, reed rond met auto zonder rijbewijs/verzekering (gisteren is ie daar mee gepakt), rookt weed (meer weten we niet), en kan zeer agressief uitvallen.
Sinds vorige week is dat koppel uiteen. Hij heeft een ander (buurmeisje).. Natuurlijk zijn we nu heel veel te weten gekomen wat daar gebeurde in dat gezin, maar als ik dat allemaal moet uiteen zetten ben ik een paar uur verder...
- drugs
- vreemd gaan
- webcamverhalen
- hij sloeg zn vriendin soms
- ...
vanalles, gewoon teveel om op te noemen, ongelooflijk.
Nu zit hij dus nog in hun gehuurde appartement, die huur kan hij niet betalen want zn ex-vriendin woont tijdelijk terug bij haar ouders en gaat voor zichzelf iets zoeken, die wilt in geen geval meer terug.
Hij wilt haar wel terug en heeft daar alles voor over, maar zij dus niet.
Nu kreeg ik net te horen dat de ouders van zn ex-vriendin vanaf 07/01 via de rechtbank het hoederecht gaan opeisen over het kindje (hoederecht voor de moeder), want blijkbaar kun je geen hoederecht krijgen als je geen onderdag/huis hebt, werk hebt, geld hebt.
--> Hij heeft dus niks, en zij kan bij haar ouders terecht, voor mij is het dus duidelijk wat daar gaat gebeuren, kleine naar de moeder
Van 1 ding ben ik zeker, dat is, als mn broer dit te horen krijgt gaan er ongevallen gebeuren. Vraag me niet wat, maar het zou de krant kunnen halen, zo ken ik hem...
Ik en mn ouders weten nu niet wat doen, hebben wij ook ergens recht op de kleine? Kan ik iets aanvechten?
Hoe moeten wij ons opstellen in deze zaak? Mijn broer is moeilijk te verdedigen, maar we kunnen toch ook niet zomaar aansluiten bij zn ex-vriendin en ons tegen hem opstellen?
Wat zijn de voorwaarden op hoederecht te krijgen?
Kan ik, als peter, nonkel, broer van de vader, iets eisen?
Kan het volledige hoederecht zomaar naar de moeder gaan?
pffff, het is een verhaal, waar ik hier heel lang over kan vertellen, ik hoop dat jullie ons toch wat raad kunnen geven in deze zaak... Ik denk dat niemand nog veilig is binnen zijn familiekring...