Erfenis broers en wettelijk samenwonen

reisduif
Topic Starter

Erfenis broers en wettelijk samenwonen

#1 , 03 jan 2013 11:24

In 2012 zijn mijn twee broers overleden ( ongehuwd en kinderloos )
Nu heb ik dus tweemaal geërfd en ik woon wettelijk samen.
Ik heb de erfenis op een gezamenlijk spaarboekje staan om te vermijden als mij iets zou overkomen alles naar mijn kinderen van een vorige relatie zou gaan.
Maar wat gebeurd er als we later eventueel dit contract zouden beëindigen ?
Blijft deze erfenis van mij bij een eventuele boedelscheiding ?
Mijn ex ( gehuwd zonder huwelijkscontract destijds ) is al grotendeels met de erfenis van mijn vader gaan lopen daarom deze voorzichtigheid .

Met andere woorden : is het voldoende dit met bankafschriften aan te tonen bij een eventuele beëindiging ? ( is voor alle duidelijkheid niet aan de orde)

Chris

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 jan 2013 19:28

Duif , wat u gedaan heeft is niet slim. Het geld van de erfenis op een gezamenlijke rekening zetten met uw wettelijk samenwonende partner. Dat geld is van u. Punt. En wel om twee redenen. Wat u ten persoonlijke titel erft , blijft van u. Bovendien , wettelijk samenwonenden leven in een stelsel van scheiding van goederen. Wanneer u overlijdt , wordt nagegaan wat van u is en men komt uit op deze erfenis. Dat geld , ondanks het feit dat het op gezamenlijke rekening staat, zal steeds aan uw kinderen toebedeeld worden. Om eventuele problemen bij een beëindiging van deze relatie te vermijden , raad ik u aan dat bedrag sito presto op uw naam alleen te zetten. En zorg ervoor dat u bewijzen van de erfenis heeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”