Vennootschap als huwelijkscontract?

AlexDK
Topic Starter

Vennootschap als huwelijkscontract?

#1 , 07 jan 2013 20:44

Hallo,

Momenteel verkeer ik in de volgende situatie:
- Ik sta op het punt mijn vriending ten huwelijk te vragen
- ik ben als bediende tewerkgesteld in het familiebedrijf. Bedoeling is dat ik later medezaakvoerder wordt. Hetzij rechtstreeks, hetzij via een managementsvennootschap
- Graag zou ik nog enkele zijactiviteiten erop nahouden: koop & verkoop van allerlei zaken
- In de familie is er afgesproken dat partners niet tewerkgesteld worden binnen het familiebedrijf. Dit om familieruzies te voorkomen.
- Mijn vriendin wil trouwen via het wettelijk stelsel uit blijk van vertrouwen.

Het is nu dit laatste wat mij de kriebels geeft. Op zich ben ik niet van plan om later mijn huwelijk op de klippen te laten lopen, noch verwacht ik dat mijn vriendin hetzelfde voor ogen heeft. Toch leert mijn omgeving en oa ook dit forum dat men niet naief hoeft te zijn. Met andere woorden, zo lang alles goed gaat wil ik alles delen. Eenmaal zou blijken dat het huwelijk op de klippen loopt, wil ik niets delen. Zeker niet indien zou blijken dat mijn vriendin de "schuldige" zou zijn. Anderzijds lijkt een eventueel huwelijk met scheiding van goederen niet altijd even praktisch... (praktisch, blijk van deze constructie = blijk van wantrouwen = bron van vele ruzies?)

Daarom dacht ik aan het volgende:
Is het eventueel niet mogelijk om, vooraleer ik trouw, een vennootschap op te richten? Op zich hoop ik dan enkele problemen op te lossen:
1) In plaats van bediende te blijven, factureer ik dan met deze vennootschap aan ons familiebedrijf. Vervolgens kan ik dan in de toekomst een "beperkt" aanvaardbaar bedrag uitkeren aan ons huishouden. Wanneer dan na enkele jaren blijkt dat ik mij zorgen voor niets maakte, dan kan dit uitgekeerd bedrag natuurlijk ook stijgen.
2) Indien ik dan tijdens het huwelijk een nieuwe vennootschap wil oprichten, dan kan dit wss als dochteronderneming van mijn huidige vennootschap? Bijgevolg kan die nieuwe vennootschap dus ook nooit onderdeel worden van de gemeenschap?

Kloppen bovenstaande veronderstellingen? Kan deze constructie dienen als huwelijkscontract, waarbij de vennootschap gebruikt wordt als buffer voor de gemeenschap?
Gezien de vennootschap uitsluitend factureert aan het familiebedrijf, wordt ik dan niet beschouwd als schijnzelfstandige? Eventueel dacht ik eraan dit op te lossen via een managementsvennootschap?
Anderzijds, gezien het de bedoeling is om eventueel andere vennootschappen op te richten (nieuwe activiteiten, patrimonium, enz...) dien ik dan niet een holding op te richten?
Laatste vraag: is gegeven de bovenstaande constructie, dit het sop de kolen waard?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 07 jan 2013 21:01

Een vennootschap kan hoegenamd niet dienen als huwelijkskontrakt.
Indien u geen problemen wil kunt u beter niet huwen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 jan 2013 21:27

Wij zijn indertijd gehuwd met volstrekte scheiding van goederen en scheiding van aanwinsten.
Alle zaken die we in het huwelijk meebrachten waren beschreven tot spaargelden toe ( met de vermelding van mogelijke verplaatsing naar een andere rekening).
Zelfs de nog niet aangekochte goederen waren al beschreven als zijnde voor welke partij bij eventuele scheiding. Notaris verklaarde ons gek ... dan trouwt u toch niet.
Jaren later begon echtgenote een zaak. (overname uit faling) dus alles moest snel gaan. De notaris die alles moest regelen zei toen ... jullie hebben een zeer goed huwelijkscontract moesten ze allemaal maar zo goed voorbereid zijn.

Bespreek de zaak met minstens twee notarissen... gezien er al een vennootschap is in de familie zal u er wel wat kennen.
PS niet deelnemen is idd een goede zaak.

Reclame

AlexDK
Topic Starter

#4 , 08 jan 2013 09:41

Bedankt alvast voor de antwoorden.

Trouwens ter verduidelijking...
Ik weet dat de vennootschap niet kan dienen als huwelijkscontract. Ik ga dus niet naar een notaris gaan en zeggen dat ik een vennootschap als huwelijkscontract wil.
Het gaat eerder om de achterliggende gedachte. Via de vennootschap wil ik mijn toekomstige kapitalen en activiteiten beschermen tegen een mogelijke scheiding zonder dat ik hiervoor dien te trouwen met scheiding van goederen.

Hetgeen ik dus voor ogen heb... (zonder rekening te houden met het fiscale aspect, rsz, enz...).
Stel, ik wil maandelijks 5000 euro vergoed worden door het familiebedrijf.
Ingeval ik persoonlijk geen vennootschap zou hebben: ik krijg dan bruto 5000 euro. Gegeven ik getrouwd zou zijn via huwelijkscontract, wordt deze 5000 bruto automatisch eigendom van de gemeenschap. Indien er dus iets zou gebeuren hou ik 2500 euro over (50% van de gemeenschap)
Ofwel
Ik richt een vennootschap op en het familiebedrijf betaald aan die vennootschap. Mijn vennootschap krijgt 5000 euro. 2500 euro ervan laat ik in de vennootschap, de overige keer ik uit aan de gemeenschap. Indien er dan iets zou gebeuren heb ik 2500 euro in mijn vennootschap en 1250 euro (50% van de gemeenschap) = 3750 euro

Klopt deze redenering? Zitten hier addertjes onder het gras?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”