Beste,
Na het ontvangen van het de afrekning van de belastingsaangifte was ik opgetogen dat een som van 4.683,26 in ons voordeel was. Enkel dagen erna krijg ik opnieuw een brief dat ik 0 euro ontvang en mijn ex vrouw alles.
Mijn vraag: In het inkomstenjaar 2011 waren we nog niet gescheiden. De officiële scheiding werd uitgesproken in juni 2012. De feitelijke scheiding was maart 2012.
Ook is een "0 euro" teruggave of betaling een raar bedrag, het zou mij dan ook verwonderen dat dit correct is.
Indien de Echtscheiding Overeenkomst van toepassing is (EOT) dan ben ik ervan overtuigd dat er een fout is ingeslopen, er werd foutief 2010 als laatste gezamelijke afrekening vermeld ipv 2011.
De inhoud van de clausule lijkt mij duidelijk: het jaar vóór de scheiding dient gezamelijk 50/50 gedragen te worden (schulden of teruggave) en vanaf het jaar van de scheiding is een aparte afrekening van kracht. Toch staan de jaartallen er verkeerd in. Er werden al meer fouten gevonden in de EOT.
Hierbij vindt u een copy van de vermelde tekst:
1.5. Personenbelasting
Mbt de nog verschuldigde / terugbetaalbare belastingen en taksen werden, voor zover ze slaan op de periode
voor de feitelijke scheiding van de echtgenoten volgende afspraken gemaakt: mbt de inkomstenjaar 2010
zullen de betalen / ontvangen sommen gedeeld worden over beide partijen in de verhouding 50/50; vanaf
inkomstenjaar 2011 zal de fiscus gevraagd worden een individuele rekening op te maken.
Voor alle belastingen en taksen daarentegen, die slaan op de periode na de aanvang van de
feitelijke scheiding tussen partijen, zal elke echtgenoot, wat zijn inkomsten betreft, schuldenaar of
schuldeiser zijn, onder voorbehoud van de rechten van de fiscus.
Graag uw mening hieromtrent (= vraag 1).
Na scheiding, werk kwijt (faillesement), zelfmoord van een collega en goede vriend (alles in 2012, vandaar loginnaam "sukkelaar"), niet moeilijk gedaan tijdens de EOT en veel geld verloren... wil ik toch eens mijn tanden laten zien. Behalve bovenstaande is er nog veel meer. Mijn ex houdt zich niet aan de overeengekomen te storten bedrag op de kindrekening (de helft), ze haalt er af wat niet toegelaten is enz... stof voor later misschien. Ik ben dus op zoek naar een bemiddelaar vOOr het inschakelen van een advocaat. Wie kan mij iemand voorstellen? = (vraag 2)