Huwelijks getuigenis intrekken

optio
Topic Starter

Huwelijks getuigenis intrekken

#1 , 19 jan 2013 13:17

Vorig jaar was ik getuige voor een vriend zijn huwelijk.
Nu dat ik weet dat hij vreemd gaat, wil ik mijn 'getuigenis' intrekken.
Maw, ik wil niet langer zijn getuige zijn.

Is dit mogelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 19 jan 2013 13:21

U heeft getuigd dat uw vriend in het huwelijk stapte (daarvoor heb je je handtekening gezet), maar nu wil u niet meer getuigen dat uw vriend in het huwelijk stapte? Moeilijk denk ik. Ofwel heb je getuigd dat het huwelijk werd voltrokken ofwel niet.

artemis

#3 , 19 jan 2013 14:20

Hoe dan ook heb je al enkele jaren geen getuigen meer nodig bij een huwelijk. Je mag nog getuigen hebben maar het heeft geen enkele betekenis meer behalve dan een symbolische.
Vorig jaar was ik zelf nog getuige en men heeft zelfs mijn identiteit niet genoteerd. Er staat dus een handtekening van mij, zonder dat men kan traceren van wie die is.

Reclame

optio
Topic Starter

#4 , 20 jan 2013 10:02

Bedankt voor de antwoorden.
Conclusie: 'getuigenis intrekken' gaat niet. Want ik was inderdaad getuige dat het huwelijk werd voltrokken. Of ik er nu nog achter sta of niet.
De gegevens van m'n identiteitskaart zijn toen wel overgeschreven. Was in 2011 , al is dat sinds 2010 (?) niet meer verplicht.
Wil zelf het huwelijk niet laten ontbinden, wat niet gaat natuurlijk, maar wou 'symbolisch' aan hem mijn standpunt tonen...

eylis

#5 , 20 jan 2013 21:05

maar optio,
er is nog iets: je verwart ook een beetje de begrippen getuigenis en getuige zijn.
Getuige ZIJN bij een huwelijk slaat enkel en alleen op het officiele "momentum" van het sluiten van het huwelijk. Namelijk: je bent er bij als getuige om te bevestigen dat meneer X en mevrouw Y gehuwd zijn op die datum op die locatie. Daarom onderteken je ook de trouwakte.
Bij het aflsuiten van de meeste aktes zoijn overigens twee getuigen vereist. Zie maar bij notariele ktes bijvoorbeeld.
Dus wat de kerel uithaalt na het afsluiten van het huwelijk is een andere zaak. Je bent en blijft getuige van het feit dat hij getrouwd is op die dag.
Je kan dat niet intrekken. Want dan zou je dus verklaren dat wat je die dag gezien en gehoord hebt niet gebeurd is.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”