verblijfsvergunning echtgenoot

Tweetyy
Topic Starter

verblijfsvergunning echtgenoot

#1 , 01 feb 2013 23:06

Hallo,

Ik heb een juridische vraag ivm het aanvragen van een verblijfsvergunning voor mijn echtgenoot, die reeds in Belgie verblijft. Ook zijn wij in Belgie gehuwd en gevestigd. Mijn man heeft een Pakistaanse nationaliteit en ik een Nederlandse. Mijn vraag is nu wat zijn de eisen om voor hem een verblijfsvergunning aan te vragen (dus loon etc.) Ik weet inmiddels dat allebei de partners 21 jaar oud moeten zijn :) .

Alvast bedankt mensen!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 02 feb 2013 09:24

Bent U gehuwd voor de wet? Of enkel voor de imam? Indien U enkel een religieus huwelijk hebt afgesloten dan bent U voor de Belgische staat niet gehuwd en heeft u dus geen "echtgenoot".

Ook in Nederland is het zo dat men eerst burgerlijk moet huwen alvorens het religieus huwelijk af te sluiten. Maar ook daar wordt dat door sommige religies niet gevolgd.

Tweetyy
Topic Starter

#3 , 03 feb 2013 00:37

Ik ben ook gehuwd voor de wet, niet enkel het religieus huwelijk. Wij zij volgens de Belgische wet gehuwd. Weet u wat de eisen zijn?

Reclame

Mariette

#4 , 03 feb 2013 02:31

Op het gemeentehuis gaat men jullie wel alle nodige informatie geven denk ik.
de eisen zijn echter recent verstrengd, meer richting Nederlandse eisen.

Vdhk

#5 , 03 feb 2013 08:59

U hebt het over een verblijfsvergunning aanvragen. Op welke basis is uw echtgenoot dan nu hier? Om hier in België aan gezinshereniging te doen moet hij om te beginnen al legaal hier zijn (bv. toeristenvisum, etc...).

Als dit het geval is en het huwelijk is erkend in België kunnen jullie op het gemeentehuis een tijdelijke verblijfsvergunning voor gezinshereniging aanvragen voor 5 maanden (dacht ik). Tijdens deze periode wordt er "onderzocht" of het niet om een schijnhuwelijk gaat e.d.

Daarna kan uw echtgenoot een definitieve vergunning vragen die om de 5 jaar moet hernieuwd worden.

Voor iemand die geen visum heeft en dus niet wettelijk in België kan zijn, kan de procedure in zijn thuisland gestart worden. De 5 maanden "wachttijd" moet hij dan daar uitzitten...

j.demoor

#6 , 03 feb 2013 14:30

Art.40...§ 4. Iedere burger van de Unie heeft het recht gedurende meer dan drie maanden in het Rijk te verblijven indien hij de in artikel 41, eerste lid, bedoelde voorwaarde vervult en hij :...(lees zelf die voorwaarden)...”(15 DECEMBER 1980. - Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen.).

‘en ik een Nederlandse’

Voornoemd art.40,§4 betreft dus uzelf.

“Art.40bis. § 1. Onverminderd de meer voordelige bepalingen vervat in wetten of Europese verordeningen waarop de familieleden van de burger van de Unie zouden kunnen aanspraak maken, zijn de hiernavolgende bepalingen op hen van toepassing. § 2. Als familielid van de burger van de Unie worden beschouwd : 1° de echtgenoot...die hem begeleidt of zich bij hem voegt...Art.42...§ 3. Voor de familieleden van de burger van de Unie die zelf geen burgers van de Unie zijn, wordt het recht op verblijf geconstateerd door een verblijfsvergunning. Zij worden ingeschreven in het vreemdelingenregister. De geldigheidsduur van deze verblijfsvergunning is gelijk aan de voorziene periode van verblijf van de burger van de Unie die zij begeleiden of vervoegen en bedraagt ten hoogste vijf jaar vanaf de datum van afgifte...Art.42quinquies.§ 1. Onverminderd...en voor zover...wordt een duurzaam recht op verblijf erkend aan de in artikel 40, § 4, eerste lid, 1°(=werknemer,zelfstandige) en 2° (bestaansmiddelen), bedoelde burger van de Unie en zijn familieleden, voorzover zij gedurende een ononderbroken periode van drie jaar in het Rijk verbleven hebben op grond van de bepalingen van onderhavig hoofdstuk...”(15 DECEMBER 1980. - Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen.).

‘Mijn man heeft een Pakistaanse nationaliteit’

Art.40bis,42,42quinquies betreffen uw echtgenoot.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 feb 2013 18:43

Opletten, als uw echtgenoot GEEN voorlopige vergunning krijgt .... ik vermoed dat hij hier is met een toeristenvisum moet hij wel het grondgebied van het rijk ( en de Schengenzone) verlaten.
Men is 'redelijk' strikt inzake de termijn van 180 dagen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”