eigendom gekocht in het buitenland

oumsalah
Topic Starter

eigendom gekocht in het buitenland

#1 , 02 feb 2013 11:19

Ik ben gehuwd "met gemeenschap van goederen" en mijn man koopt op zijn naam een huis in het buitenland tijdens het huwelijk. Ons huwelijk is daar ook geregistreerd, maar er zijn daar andere tradities.

Echter, is het niet zo dat het ook mijn eigendom is volgens de Belgische wetgeving? Ik heb hem gezegd dat hij de akte moet meebrengen naar huis. Die is opgesteld in een andere taal.
Wat moet ik nu verder ook nog doen opdat de eigendom zeker ook aan mij toebehoort? En dus ook in mijn erfenis zal zitten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 feb 2013 15:21

Waarschijnlijk is data husi betaald met geld dat ook van u is. Dit kan je als diefstal beschouwen. Volgens de Belgische wetgeving kan hij alleen geen huis kopen. Als Belgische inwoner geldt zoiets voor zijn vermogen wereldwijd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette

#3 , 02 feb 2013 15:41

Waarschijnlijk is data husi betaald met geld dat ook van u is. Dit kan je als diefstal beschouwen. Volgens de Belgische wetgeving kan hij alleen geen huis kopen. Als Belgische inwoner geldt zoiets voor zijn vermogen wereldwijd.
Wat gebeurt er als het land waar die woning staat, die Belgische wet niet aanvaardt?

Ik herinner me iemand die samen met haar echtgenoot een huis had gekocht in Marokko. De man overleed en zij werd door haar eigen zoon uit huis gezet, terwijl zijzelf het weldegelijk had meebetaald, of zelfs helemaal betaald.

Als het op naam van de man staat is er toch weinig aan te doen in dat land zelf?

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 feb 2013 17:10

Welke is de nationaliteit van uw man? Is hij Belg, of heeft hij een dubbele nationaliteit?.

oumsalah
Topic Starter

#5 , 02 feb 2013 21:30

mijn man heeft de dubbele nationaliteit. Wat doet dat er toe? t zal wel zijn dat het uit het gezamenlijk vermogen komt. Hoe kan dit nu diefstal zijn?
In andere landen gelden andere regels. Ons huwelijk is daar ook erkend en we zijn in België gehuwd.
Ik wil dit huis in de erfenis krijgen in België, maar hoe?

Mariette

#6 , 03 feb 2013 02:35

Ik meen dat iemand met de dubbele nationaliteit in het land van herkomst enkel wordt beschouwd volgens de wet van dat land.
Zo zal iemand met turks/belgische nationaliteit in Turkije enkel als turk worden beschouwd en zo valt hij onder de turkse wet.

oumsalah
Topic Starter

#7 , 04 feb 2013 23:27

het gaat er mij niet om hoe het is in zijn land van herkomst. Hij houdt de eigendom toch als hij in België is ook. Die verdwijnt toch niet uit zijn bezit ?

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 feb 2013 08:41

Maar als uw man de nationaliteit heeft van het land X, en hij een eigendom heeft aangekocht in dat land X, valt hij onder de wetten van land X, en die kunnen afwijken van de wetten in België.

Mariette

#9 , 05 feb 2013 09:06

Maar als uw man de nationaliteit heeft van het land X, en hij een eigendom heeft aangekocht in dat land X, valt hij onder de wetten van land X, en die kunnen afwijken van de wetten in België.
Ik vraag me in feite af of iemand met Marokkaans/Belgische nationaliteit, die in Frankrijk een woning koopt, wordt aanzien als Belg dan wel als Marokkaans onderdaan? En onder welke wet die dan wel valt moest de woning in Frankrijk liggen.

Want in feite kan die mijnheer die is gehuwd in België ook nog een huwelijk afsluiten in Marokko (als Marokkaans onderdaan) en die woning gebruiken als woonst voor vrouw twee.
Me dunkt is hij dan met geen enkele wet in overtreding.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”