huwelijk versus wettelijk samenwonen

pds
Topic Starter

huwelijk versus wettelijk samenwonen

#1 , 23 apr 2013 14:19

Beste,

Mijn partner en ik zijn reeds 18 jaar samen en hebben samen 2 kinderen .
Mijn partner kocht een huis alleen (nu dus de gezinswoning ) toen we reeds enkele jaren feitelijk samenwoonden .
Kort voor de geboorte van ons 2de kind kozen we voor een wettelijk samenlevingscontract ( opgemaakt bij de gemeente )

Om elkaar optimaal te beveiligen lieten we alle financiële documenten (groepsverzekering, levensverzekering ed) opstellen met elkaar als begunstigde )

Maar hoe meer hoe langer , stel ik me de vraag of dit voldoende is ...voor zover ik begrijp uit alle wet.teksten die ik hier over lees zijn onze kinderen reservataire erfgenaam en hebben zij voorrang op ons?

Bovendien ben ik nu reeds een aantal jaar financieel afhankelijk van mijn partner door de gezondheidstoestand van ons jongste kind. Bijgevolg heb ik als inkomen enkel kindergeld ...
Mijn partner is nog steeds in de overtuiging dat (met de optimale zekerheid die we elkaar boden ) indien hij bvb zou overlijden , ik in het huis mag blijven en ook begunstigde ben van alle roerende goederen ...

ik daarentegen ben daar niet zo zeker van ...

graag jullie advies ...
met dank ,
p

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 apr 2013 14:43

Beste ,
wat betreft de woning : jij krijgt automatisch het vruchtgebruik zodat je kan blijven wonen, zonder dat iemand u dat kan beletten. Ook de huisraad is voor u.
Voor de rest : zijn het idd de kinderen die alles erven. Jij krijgt enkel hetgeen op uw naam staat en de helft van de gemeenschappelijke rekeningen.

Voor de zaken als levensverzekering , groepsverzekering en zeker uw pensioenvorming , zou ik durven aanraden dat jullie trouwen.
Voor zover ik weet heb jij als samenwonende geen recht op zijn pensioen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”