Samenwonen in het huis van de ander

Indzji
Topic Starter

Samenwonen in het huis van de ander

#1 , 12 aug 2013 14:35

Mijn vriendin en ik wonen nu zo'n 3 jaar samen. Het huis heeft ze gekocht met haar toenmalige vriendin, en nadien overgezet op haar naam. Ze heeft daar toen veel notariskosten voor moeten betalen, en ziet het dus niet zitten om dat opnieuw te doen en het huis bij op mijn naam te zetten. Ik betaal wel al 3 jaar de helft van de lening mee af, maar heb dus op dit moment geen enkel recht op het huis. Als we uit elkaar gaan, is het alsof ik die 3 jaar gewoon een huis gehuurd heb. Ik heb ook een deeltje meebetaald aan de renovatie van de gevel, maar we hebben op papier gezet hoeveel dat was en dat ik dat terugkrijg moesten we uit elkaar gaan.

Mijn vraag: wat kan ik doen om niet de rest van mijn leven 'huur' te betalen en ook rechten op te bouwen op het huis? Trouwen is geen optie, en het huis op de twee namen zetten dus ook niet, tenzij ik alleen de notariskosten daarvoor draag. Zijn er nog andere mogelijkheden die minder kosten? We zijn feitelijk samenwonend, ik weet niet of wettelijk samenwonen iets zou helpen?

Alvast bedankt voor alle tips!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 12 aug 2013 14:58

Als je wettelijk samenwoont heb je toch al het vruchtgebruik wanneer je vriendin komt te overlijden...
Dit heeft echter geen enkele zekerheid voor jou wanneer je uit elkaar zou gaan.
Daarom zou ik, bijkomend nog een samenlevingscontract laten afsluiten bij de notaris...
Daarin kan die regeling aangaande de verbouwingen opgenomen worden, anderzijds kan daarin opgenomen worden hoe jouw bijdragen aan de aflossingen van de hypothecaire lening geregeld wordt als je uit elkaar gaat.

Dus: een samenlevingscontract in combinatie met wettelijk samenwonen lijkt mij het meest dekkend...

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”