Feitelijk samenwonen: kind ten laste

v8x
Topic Starter

Feitelijk samenwonen: kind ten laste

#1 , 22 jul 2013 10:05

Situatie: ik woon al enkele jaren samen met mijn vriendin en vorig jaar hebben we een dochter gekregen die ik graag 'ten laste' wil nemen. Op van het loonvoordeel te genieten heeft mijn werk mij een formulier bezorgd getiteld: VERKLARING - Federale Overheidsdienst FINANCIEN Bedrijfsvoorheffing - Toekenning van de vermindering wegens gezinslasten.
Hierin staat duidelijk: in te vullen door gehuwde belastingplichtigen met gezinslasten die beiden beroepsinkomsten verkrijgen
(linkje naar het document: http://www.securex.eu/lex-go.nsf/vwDocu ... _00_nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; )

Het is dus voor gehuwden maar ik ben niet gehuwd dus ik voel me niet comfortabel om dat te tekenen. De HR dienst op mijn werk beweert dat dit ook voor ongehuwden geldt.

Concreet: hoe kan je als ongehuwde vader een kind te laste nemen? Is er daar een specifiek formulier voor (en dus niet dat wat ik hierboven beschreven heb)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 jul 2013 13:20

Indien jij het kind hebt erkend en het uw naam draagt , is het normaal dat het kind ten uwen laste valt fiscaal gezien. Die verklaring is nodig om toe te laten dat , bij de voorheffing op uw loon , rekening gehouden wordt met dat kind ten laste.
Indien jij niet als vader staat genoteerd , kan jij het kind niet ten laste nemen. Dan is het voordeel voor de moeder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

v8x
Topic Starter

#3 , 22 jul 2013 13:51

Indien jij het kind hebt erkend en het uw naam draagt , is het normaal dat het kind ten uwen laste valt fiscaal gezien. Die verklaring is nodig om toe te laten dat , bij de voorheffing op uw loon , rekening gehouden wordt met dat kind ten laste.
Indien jij niet als vader staat genoteerd , kan jij het kind niet ten laste nemen. Dan is het voordeel voor de moeder.
Het kind is erkend en draagt mijn naam, maar dat formulier is voor gehuwden dus niet van toepassing op mij. Hoe kan ik anders het 'ten laste' zijn bewijzen voor mijn werkgever?

Reclame

Mariette

#4 , 22 jul 2013 14:01

misschien op het formulier "gehuwd" schrappen en vervangen door "feitelijk samenwonend". Dan onderteken je alvast geen valse verklaring.

Jef 007

#5 , 22 jul 2013 17:55

je neemt je kind tenlaste wanneer je op je aangifte deze persoon als tenlaste aanvinkt
ik denk te weten dat het verminderde bedrijfsvoorheffing enkel geldt voor werkende moeders

wanton

#6 , 22 jul 2013 18:45

Dat formulier wordt gevraagd door de werkgever omdat , bij de loonberekening , slechts voor één ouder kan rekening gehouden worden voor een kind ten laste. Dezen bepalen zelf wie dat is. Voor gehuwden en wettelijk samenwonenden is dat best degene die het meest verdient. Voor feitelijke samenwoners maakt dat niet uit , zij worden niet samen belast.
Jullie staan waarschijnlijk beiden vermeld op de geboorteakte. Legt u , als vader , gewoon zo'n document voor aan uw werkgever , is dat mi. voldoende om verminderde voorheffing te bekomen voor uw kind.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Tattie

#7 , 26 jul 2013 20:19

euh Wanton hier moet ik je ongelijk geven hoor! je laatste zin klopt echt niet....
Mijn zoon staat ten laste van mijn partner en het is zelfs zijn biologische vader niet, dus ook geen erkenning door mijn partner... het is het adres dat telt. Als je samenwoont op hetzelfde adres kan je daarvan iedereen ten laste nemen als dat moet.

v8x
Topic Starter

#8 , 14 aug 2013 13:14

misschien op het formulier "gehuwd" schrappen en vervangen door "feitelijk samenwonend". Dan onderteken je alvast geen valse verklaring.
Ik heb het zo geregeld, Was voldoende en iedereen blij :)
Bedankt voor de feedback iedereen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”