Huwen: wettelijk stelsel - eigendom onroerend goed

thijs1986
Topic Starter

Huwen: wettelijk stelsel - eigendom onroerend goed

#1 , 29 aug 2013 13:03

Mijn vriendin en ik trouwen binnenkort en we zijn er nog niet uit of we een huwelijkscontract zullen opstellen of met het wettelijk stelsel zullen trouwen.

Wij wonen in een woning die zij en haar broer geërfd hebben. Dus zij bezit het huis voor 50%.
Voor de rest is er niet echt iets anders waarvoor we een contract nodig hebben, denken we.

Nu vroegen wij ons af hoe dat dan gaat met het bezit van het huis eens we getrouwd zijn.
Zij wil ook dat moest er haar iets overkomen, dat ik niet achterblijf met lege handen (lees: dat ik niets van het huis bezit).

Word ik mede-eigenaar van het huis? Of moet er hiervoor een huwelijkscontract opgesteld worden met een extra clausule?

Ter info: we hebben één dochter.

Alvast dank!

TS

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 29 aug 2013 13:13

Als je huwt zonder contract ben je in geen geval mede-eigenaar en kun je hoogstens het vruchtgebruik erven op de eigendom van de echtgenote (haar helft).
Als je huwt met contract kan je echtgenote haar deel inbrengen in de huwelijksgemeenschap waardoor je mede-eigenaar wordt.

Een huwelijkscontract is dus wel aangewezen, al was het maar om de helft van de eigendom in te brengen...

wanton

#3 , 29 aug 2013 15:55

Voorstel : zij koopt haar broer uit. Jullie trouwen en via huwelijskcontract brengt zij de volledige woning in de gemeenschap. Zo wordt u mede-eigenaar. Uw financiële inbreng kan u ook fiscale voordelen geven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

thijs1986
Topic Starter

#4 , 02 sep 2013 13:11

Bedankt voor jullie antwoord.

Haar broer uitkopen is nog niet voor meteen, dat zal pas zijn voor na ons huwelijk en dus samen haar broer uitkopen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”