referentie adres

Gobby
Topic Starter
Berichten: 4

referentie adres

#1 , 12 sep 2013 20:13

Beste,

een beknopt verhaal

wijzelf zijn zelfstandigen (onder een eigen bvba) nu gaan wij uitbreiden en dienen hiervoor een 6 tot 9 maand in europa rond te reizen om collecties en restpartijen op te kopen

om dit te financieren hebben wij ons eigendom verkocht , waar ook de maatschappelijke zetel van de bvba staat

nu hebben wij een kantoor gehuurd om onze maatschappelijke zetel te plaatsen , mogen wij daar ook een referentie adres nemen (geen domicilie !) op onze persoonlijke naam
gezien dat wij zaakvoerders en aandeelhouders zijn van de bvba en de bvba toch een kantoor huurt

wij gaan ervanuit dat een referentie adres geen domicilie is en enkel een adres om bereikbaar te blijven voor officiele post en contact

kan dit of moeten wij nog appart een studio huren ? zou dom zijn want dan hebben we dubbele huurkosten ?

alvast bedankt voor uw hulp

mvgr
Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 39722
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 sep 2013 22:44

Hier staan de redenen waarom u een referentieadres kan hebben.
Meestal wordt dat genomen bij een gekend persoon vb bij een vriend/familielid .....
http://www.ibz.rrn.fgov.be/index.php?id ... ache=1&L=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/loi_a.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gobby
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 13 sep 2013 14:29

halla , waarvoor dank :)

inderdaad wij vallen onder deze redenen , de reden waarom wij het niet bij iemand willen zetten is om niemand lastig te vallen hiermee
vandaar ook onze vraag of wij dit op onze maatschappelijke zetel mogen zetten van onze vennootschap , want hierover is blijkbaar geen info beschikbaar , daarom dat we de vraag hier eens posten ...

Reclame

Franciscus
Berichten: 39722
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 sep 2013 14:54

U kan geen referentieadres zetten op een NIET domicilieadres ... staat niet in de mogelijkheden bij mijn weten..

Gobby
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 13 sep 2013 19:59

maar mijn bvba is daar gedomicilieerd post wordt daar ook verzorgd ?
ik dacht dat een referentie adres toch tot doel had om bereikbaar te blijven voor de overheid , facturen , taxen en dergelijke ...

staat er inderdaad niet bij dat het al dan niet mag op een kantoorruimte men zegt niet uitdrukkelijk dat het een domicilieadres moet zijn van een woning ... , maar als zaakvoerder van een vennootschap mag ik wel kiezen voor woonst op de maatschappelijke zetel van onze vennootschap ... (is eigenlijk standaard ..)

weet ook niet of het eigenlijk wel belangrijk is om als zelfstandige voor een periode van 9 maand ergens een studio te huren om ons adres even te zetten , zie het voordeel hiervan niet in alsook het nadel niet ...
kom na 9 maand terug en koop of huur een woonst en alles is terug in orde volgens mij ... onze sociale lasten belastingen taxen rekeningen etc etc etc worden tijdens die periode toch door onze vennootschap betaald (als loon) dus zie eigenlijk het nut niet in om als dit niet moest gaan extra kosten uit te geven om in "orde" te blijven ...

toch rare landje ons dierbaar belgië

berenod
Berichten: 942

#6 , 14 sep 2013 08:59

Onrechtstreeks staat het wel beschreven dat het een domicilie adres moet zijn, want de "gever" van het referentie adres moet een natuurlijke persoon zijn EN effectief gedomicilieerd staan op dat adres.
Het is per definitie ook die persoon die garandeert dat de post zal worden doorgestuurd naar de bestemmeling.

Gobby
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 15 sep 2013 18:29

dan zal het zonder adres worden :) eens benieuwd , mogelijkheid om tijdelijk in Spanje 3 maand , 3 maand in Frankrijk en 4 maand in Italie een tijdelijke domicilie aan te vragen is ook nog mogelijk maar al die rompslomp zie ik zo niet zitten

toch bedankt voor de hulp !

Franciscus
Berichten: 39722
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 sep 2013 18:33

Gedomicilieerd wil zeggen er kunnen wonen.
Een maatschappelijke zetel kan in een kantoorgebouw.
U gaat meer problemen krijgen in België als u GEEN officieel adres (domicilie/referentieadres).

berenod
Berichten: 942

#9 , 16 sep 2013 08:38

Inderdaad oppassen.

Ambtelijke schrapping is dan een mogelijkheid (heb het zelf voorgehad), waarna je per definitie niet meer bestaat voor de Belgische administratieve molen.

Ziekenkas, eventuele uitkeringen, nieuwe e-ID kaart/reispas aanvragen, de hele janboel verdwijnt dan.

In mijn geval was de ambtelijke schrapping effectief exact 1 jaar na vertrek, dus eigenlijk was die procedure al veel sneller in gang gezet aangezien die wel even duurt.

Franciscus
Berichten: 39722
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 sep 2013 13:34

En wat gaat uw statuut zijn in die landen??
Opletten als toerist is dat max 90 dagen anders gaat u in die landen mogelijk problemen krijgen.


@berenod... maar UW adres in het buitenland was dat gekend? indien niet start inderdaad de procedure redelijk snel.

berenod
Berichten: 942

#11 , 16 sep 2013 17:04

En wat gaat uw statuut zijn in die landen??
Opletten als toerist is dat max 90 dagen anders gaat u in die landen mogelijk problemen krijgen.


@berenod... maar UW adres in het buitenland was dat gekend? indien niet start inderdaad de procedure redelijk snel.

Initieel niet, was gewoon de wijde wereld aan het rondtrekken :lol:

Eigenlijk was het terug ingeschreven worden daarna een eenvoudige procedure, gewoon identiteit bewijzen (oude identiteitskaart of paspoort), een adres hebben en dan wordt je onmiddellijk terug ingeschreven (onmiddellijk zijnde wanneer de kwartieragent tijd heeft om langs te komen).

Belangrijkste om weten is dat gedurende de ambtelijke schrapping je volledig geen rechten hebt (maar ook geen plichten, je moet dus niet gaan stemmen enz.)
Als je alles goed organiseert, en je weet dit, kan het niet zoveel kwaad, maar het word wel een probleem als je bijvoorbeeld kredieten hebt lopen of wanneer je nog openstaande rekeningen hebt, wanneer men je niet kan vinden kom je al zeer snel op de zwarte lijst van de NBB.


De procedure bij vertrek naar het buitenland is ook anders dan bij een verhuis binnen België, je bent verplicht om je voor je vertrek uit te gaan schrijven bij je bevolkingsdienst, waarna je een document model 8 (afschrijving naar buitenland) krijgt, waar je per definitie 90 dagen de tijd krijgt om je in te gaan schrijven bij de Belgische ambassade (of consulaat) verantwoordelijk voor de plaats waar je verblijft.

Franciscus
Berichten: 39722
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 sep 2013 23:00

Opletten ambtelijke schrapping heeft nog andere gevolgen ziekenkas en SIS kaart zijn buiten werking, u wordt door de politie beschouwd als een buitenlander dus onmiddellijke betaling bij overtredingen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”