domicilie speelt haasje-over

ikbenbenieuwd
Topic Starter

domicilie speelt haasje-over

#1 , 19 sep 2013 09:04

Mijn ex-vriendin, met wie ik tot begin dit jaar samenwoonde, wijzigde in het voorjaar (eindelijk) haar domicilie naar het adres van haar nieuwe vriend.
Momenteel ben ik echter niet in de mogelijkheid om in mijn woning te wonen (wegens verblijf in een voorziening).
Blijkt nu dat mijn ex-vriendin van mijn afwezigheid gebruik heeft gemaakt om ten eerste opnieuw haar intrek te nemen in mijn woning en ten tweede haar domicilie opnieuw te wijzigen naar mijn adres (waar we vroeger samen gedomicilieerd waren).

Kan dit zomaar, zonder mijn medeweten en zonder mijn toestemming?
Heeft het feit dat we nog steeds een samenlevingscontract hebben daar iets mee te maken?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
moonlady

#2 , 19 sep 2013 13:22

het feit dat jullie nog een samenlevingscontract hebben, heeft niets te maken met het feit dat uw vriendin terug aangifte gedaan heeft op de gemeente-bevolking om haar adres terug bij u te zetten. dat ze daar terug is ingeschreven is omdat ze aangifte deed en de wijkagent haar daar heeft aangetroffen dat ze daar woont en dan wordt ze daar ingeschreven. een volwassene kan aangifte doen en als die daar wordt aangetroffen wordt die er ingeschreven ZONDER dat het gezinshoofd hiervoor de toestemming dient te geven. indien jullie niet meer zouden op hetzelfde adres wonen, dan kan je best beide langsgaan op de gemeente om het samenlevingscontract te laten beeindigen. wanneer het eenzijdig dient beeindigd te worden is het met een deurwaarder en dan betaal je daar 161,25euro voor afhankelijk van de prijs van uw gemeente. ik vermoed dat de relatie met haar nieuwe vriend zal gedaan zijn en ze daarom terug bij u komt wonen

j.demoor

#3 , 21 sep 2013 08:02

“Art.1476... § 2. De wettelijke samenwoning houdt op wanneer een van de partijen in het huwelijk treedt of overlijdt, of wanneer er een einde aan wordt gemaakt overeenkomstig het bepaalde in deze paragraaf. De wettelijke samenwoning kan worden beëindigd hetzij in onderlinge overeenstemming door de samenwonenden, hetzij eenzijdig door een van de samenwonenden door middel van een schriftelijke verklaring die tegen ontvangstbewijs wordt overhandigd aan de ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals bepaald in het volgende lid. Dit geschrift bevat de volgende gegevens :...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Heeft het feit dat we nog steeds een samenlevingscontract hebben daar iets mee te maken’

Het bestaan van een ‘samenlevingscontract’ houdt niet in dat u ‘wettelijk samenwoont’.Om dit samenlevingscontract te beëindigen dient u de bepalingen daarover in uw contract toe te passen. Lees die zorgvuldig.
Zo lang de wettelijke samenwoning of het samenlevingscontract niet beëindigd zijn is uw woonplaats ook de hare.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”