Geld inbrengen in de huwelijksgemeenschap

Buzzybeeke
Topic Starter

Geld inbrengen in de huwelijksgemeenschap

#1 , 04 okt 2013 12:33

Wij zijn getrouwd. We hebben een huwelijkscontract: wettelijk stelsel met keuzebeding. 2 kinderen

Zowel mijn man als ikzelf hebben wat eigen centjes uit erfenis. In principe is alles uit erfenis persoonlijk, en valt dit buiten het huwelijksstelsel. We bekijken momenteel de mogelijkheid om allebei (een deel van) dit geld in te brengen in de huwelijksgemeenschap.

we willen uiteraard dat als het ooit misloopt, we allebei over onze eigen inbreng kunnen beschikken.

We kunnen dit via notariele akte doen, maar kunnen we de notaris er ook buitenhouden en toch onszelf beschermen?

Dit heeft ongetwijfeld ook gevolgen naar successierechten toe?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 04 okt 2013 13:15

Een wijziging aan jullie huwelijksvermogensstelsel kan enkel via notariële akte gebeuren.
Dit is ook aan te raden gezien jullie een deel van die erfenis toch eigen willen houden.
(Qua kosten zal dit trouwens heel goed meevallen, ik zou rekenen op ongeveer 500,00 euro)

Dit heeft inderdaad implicaties naar successierechten toe, maar hier kan je notaris je beter bij verderhelpen gezien je reeds een keuzebeding hebt...

wanton

#3 , 04 okt 2013 16:56

Jullie hebben bewijs van ontvangst van de gelden uit erfenis : dus die gelden zijn persoonlijk. Het is normaal dat , binnen een huwelijk , eigen gelden geïnvesteerd worden in de gemeenschap. Qua successierechten is er geen probleem : vermits er kinderen zijn worden alle gelden toch als gemeenschappelijk beschouwd bij overlijden van één der partners.
Enkel bij echtscheiding kan ieder zijn deel uit de gemeenschap opvragen. In de praktijk krijgt degene die meer ingebracht heeft , dat deel terug voor tot verdeling overgegaan wordt. Dit is een wettelijke regeling, kan allemaal zonder notaris. Best maak je een onderhands dokument op.
Stel : de ene heeft 40.000 € , de ander 60.000 € eigen geld ingebracht. Bij echtscheiding krijgt de tweede het verschil (60 min 40.) 20.000 € vergoed voor de verdeling.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Buzzybeeke
Topic Starter

#4 , 17 okt 2013 12:58

Bedankt voor de feedback. We denken dat we het idd onderhands zullen regelen, dus zonder notaris.

Mss een stomme vraag: heeft het zin om een onderhands "leningsdocument" op te maken voor de ingebrachte gelden (voor allebei)? Het lijkt mij dat er dan bij evt successierechten een lening kan ingebracht worden, waardoor deze kunnen verlaagd worden?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”