Wettelijk samenwonon

jonah&noah
Topic Starter

Wettelijk samenwonon

#1 , 07 okt 2013 15:05

Mijn vriend heeft het ouderlijk huis gekregen via schenking van zijn moeder (vader overleden).
Zijn broer en zus hebben ook beide een schenking gekregen in de vorm van geld en een woning.
Nu woon ik bij mijn vriend (nog niks officieels). Maar we zijn aan het verbouwen en ik ga hier dus ook veel geld in steken.
Als we wettelijk zouden samenwonen, krijg ik dan gewoon het vruchtgebruik van de gezinswoning? Er zijn geen kinderen.
Als er nu iets zou gebeuren en mijn vriend zou sterven. Dan ben ik alles kwijt toch? Gaat het huis dan terug naar zijn broer en zus?
Bij de schenking van het huis is ook opgenomen, dat nooit iemand anders eigenaar kan worden van het huis.
We willen een grote investering doen en ik zou dit volledig betalen omdat hij de lening betaalt. Maar ik twijfel omdat als er iets met mijn vriend gebeurt. Ik al dat geld zou kwijt zijn.
Hoe kan ik zekerheid krijgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 07 okt 2013 15:32

Als je dat gaat doen , moet je hem héél graag zien en zeker zijn van je stuk ( en van hem).
Als wettelijk samenwonende erf je van hem automatisch het vruchtgebruik van de woning , jawel. Maar dat kan hij u afpakken. Als jij gaat investeren in een woning waar je geen (mede-) eigenaar van bent , zou het eens kunnen dat je idd niets overhoudt. Bij einde van de relatie heb jij wel recht op een compensatie , maar dat is niet simpel.
Beste oplossing : trouwen. Via huwelijkscontract wordt de woning in de gemeenschap gebracht. Daarin wel een terugkeerclausule bij einde van de relatie niet-door-overlijden. Het vruchtgebruik kan niet afgepakt worden. In het beste geval zijn het jullie kinderen die het huis erven.
Zet alles op papier voor je iets betaalt bij de notaris. En ga daar al eerst eens praten voor julle concrete situatie.

Wees niet te vlug en denk na!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jonah&noah
Topic Starter

#3 , 14 okt 2013 09:30

In de schenkingsakte staat dat er niemand anders eigenaar mag worden van de woning...
Kan dit met toestemming van de moeder toch in de huwelijksgemeenschap gebracht worden?
En dan laten opnemen in het huwelijkscontract een beding van terugname bij echtscheiding? Zodat hij mij wel alles moet terugbetalen wat ik betaald heb?

Reclame

wanton

#4 , 17 okt 2013 21:01

Indien de schenker akkoord is dat u de woning inbrengt in uw huwelijksgemeenschap , is er verder geen probleem.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”