Hypothekaire lening op huis verkregen door schenking

Laura123
Topic Starter

Hypothekaire lening op huis verkregen door schenking

#1 , 05 feb 2008 15:36

Hallo,

Mijn ouders zijn van plan om mij het ouderlijke huis van mijn vader te schenken. Er zijn echter grondige renovatiewerken nodig waarvoor wij een hypothekaire lening zullen aangaan. Nu vind ik uiteraard dat mijn man niet zomaar voor iets hoeft te betalen voor iets wat niet van hem is, maar anderzijds , mocht het ooit verkeerd gaan tussen ons, wat ik niet denk, maar goed, je weet nooit, vind ik niet dat hij recht heeft op de helft van het huis, waarvan hij enkel een deel van de verbouwingen bekostigd heeft. Kunnen wij bij de notaris laten vastleggen hoeveel mijn man bijdraagt aan de hypothekaire lening, mocht er ooit iets verkeerd gaan?
Wij zijn getrouwd onder het wettelijke stelsel.
Alvast bedankt,

Laura

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 feb 2008 16:27

Ik neem aan dat uw ouders het huis enkel aan u schenken, en dat u gehuwd bent onder het wettelijk stelsel.

Dit betekent dat het huis van u persoonlijk is.

Er worden werken uitgevoerd, die betaald worden met een lening. De kostprijs van de werken wordt betaald met gemeenschapsgeld. Bij de ontbinding van het wettelijk stelsel (door echtscheiding of overlijden) moet u aan de gemeenschap de kostprijs van deze werken (onder aftrek van wat in kapitaal nog dient betaald te worden voor de lening) vergoeden. Dit bedrag kan vermeerderd worden in dezelfde verhouding als de woning in waarde is gestegen in de periode tussen het uitvoeren van de werken en het ogenblik van de ontbinding.

De lening wordt in principe door u beiden aangegaan. De bank kan dan altijd terugbetaling van u beiden vragen.

scorpioen

Laura123
Topic Starter

#3 , 05 feb 2008 18:38

Bedankt voor uw antwoord!
Dienen we wat u vermeldt dan te laten vastleggen bij de notaris of gebeurt dit automatisch?
Bedankt,

Laura

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 feb 2008 19:02

Dit gebeurt automatisch. Het is de toepassing van de wet.

Voor de hypothecaire lening moet je toch bij de notaris zijn. Bespreek de zaak met hem ook.

scorpioen

Laura123
Topic Starter

#5 , 05 feb 2008 21:56

Bedankt voor uw snel en duidelijk advies!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”