belastingsgeld en scheiding

7even
Topic Starter

belastingsgeld en scheiding

#1 , 05 mar 2008 22:53

wij zijn feitelijk gescheiden en er volgt een scheiding zonder akkoord voor de rechtbank .
Nu is het zo dat wij een som van ongeveer 6000euro terug krijgen van de belasting .

gezien wij beiden op een ander adres gedomicilieerd staan kregen wij de standaardbrief van de dienst belasting
met de keuze of er een akkoord was tussen de partijen hierover of niet .
Ik heb de vraag gedaan dat het belastingsgeld herberekend dient te worden gezien dit mij meest oplevert .

kan mij echtgenote hieraan iets doen , ze liet al uitschijnen dat ze de helft wou van dit bedrag

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 07 mar 2008 10:29

“Art.126.§ 1. In geval van huwelijk of wettelijke samenwoning wordt een gemeenschappelijke aanslag op naam van de beide echtgenoten gevestigd. Deze gemeenschappelijke aanslag belet niet dat het belastbare inkomen van elke echtgenoot afzonderlijk wordt vastgesteld.§ 2. In de volgende gevallen is § 1 niet van toepassing :...2° vanaf het jaar na dat waarin de feitelijke scheiding heeft plaatsgevonden...”(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

Ik ga ervan uit dat het een aanslag betreft van vóór ‘het jaar na dat waarin de feitelijke scheiding heeft plaatsgevonden‘,zodat de aanslag terecht gemeenschappelijk was.

“Art.1278...Ten aanzien van de echtgenoten, wat hun goederen betreft, werkt het (echtscheidingsvonnis) terug tot op de dag waarop de vordering is ingesteld...”(Gerechtelijk Wetboek).

Indien de aanslag voorafging aan het instellen van voornoemde vordering dan behoort het bedrag ervan toe aan het ‘gemeenschappelijk vermogen‘.

Wordt dit gemeenschappelijk vermogen na echtscheiding verdeeld dan geldt onder het wettelijk stelsel : “Art.1445.Indien er een batig saldo is,wordt dit bij helften verdeeld”(B.W.).Zie ook art.577-2,§2 B.W. in geval van ‘onverdeeldheid’.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/ en naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”