samenwonen met illegale partner

ladyu
Topic Starter

samenwonen met illegale partner

#1 , 08 mar 2008 21:30

Mijn echtgenoot en ik wonen gescheiden maar er is nog geen echtscheidingsprocedure gestart.

Ik heb iemand leren kennen die illegaal in België verblijft. Hij heeft enkel een paspoort van het land van herkomst (zonder visum) maar er is geen regularisatieaanvraag of een asielprocedure opgestart.

Wij zouden nu willen samenwonen maar vragen ons af of een eventuele betrapping op overspel od. door mijn echtgenoot van wie ik gescheiden leef, problemen kan veroorzaken ivm de illegaliteit van mijn vriend. Maw.: kan mijn (ex)echtgenoot op één of andere manier ervoor zorgen dat mijn vriend opgepakt en/of uitgewezen wordt? En kan mijn vriend zijn adres officieel op mijn adres laten domiciliëren of kan dit ook problemen geven ivm zijn illegaliteit?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
webmaster
Beheerder

#2 , 09 mar 2008 10:48

Mij lijkt dat zeer zeker een probleem. Als een officiële instantie vaststelt dat uw vriend illegaal in het land verblijft, dan zal daartegen opgetreden worden.

j.demoor

#3 , 10 mar 2008 13:26

“Art.7.Onverminderd...kan de Minister...de vreemdeling die noch gemachtigd noch toegelaten is tot een verblijf van meer dan drie maanden in het Rijk of om er zich te vestigen, bevel geven het grondgebied vóór een bepaalde datum te verlaten :1° wanneer hij in het Rijk verblijft zonder houder te zijn van de bij artikel 2 vereiste documenten...Art.27.§ 1.De vreemdeling die een bevel om het grondgebied te verlaten gekregen heeft...die er binnen de gestelde termijn geen gevolg aan gegeven hebben, kunnen met dwang naar de grens van hun keuze...geleid worden of ingescheept worden voor een bestemming van hun keuze...§ 3.De in §§ 1 en 2 bedoelde vreemdelingen kunnen ten dien einde worden opgesloten tijdens de periode die voor de uitvoering van de maatregel strikt noodzakelijk is...”(15 DECEMBER 1980. - Wet betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen).

Naar aanleiding van betrapping op overspel of van aanvraag tot domiciliëring komt bij de overheid de werkelijke verblijfplaats van uw illegaal verblijvende vriend noodzakelijk aan het licht.Dit kan aanleiding geven tot toepassing van voornoemde art.7 en 27.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”