domiciliëring op mijn adres

isaste
Topic Starter

domiciliëring op mijn adres

#1 , 02 apr 2008 12:38

Mijn vriend zou zich willen domiciliëren op mijn adres. Ik weet niet goed wat hiervan de financiële gevolgen zijn.

Ik ontvang allimentatie voor mijn 2 kinderen, krijg als bediende een loon als alleenstaande, krijg terug van de belastingen, krijg studiebeurs enz..

Kan iemand mij daar een antwoord op verzinnen of mij een interessante site bezorgen die mij wat antwoorden biedt?

Mijn vriend heeft na 2 jaar ook recht op een vast adres..hij betaalt immers mee in de kosten ...

Bedankt!
Isabelle :lol:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vlaamie

#2 , 02 apr 2008 13:23

Dit betreft eigenlijk een vorm van samenwonen. Daarvan zijn 2 opties:
1) Feitelijk samenwonen:
Wettelijk gezien ben je dan gewoon gedomicileerd op hetzelfde adres, maar heb je niks met elkaar te maken (wettelijk gezien dan).
Voor feitelijk samenwonenden zijn er echter geen beschermingsregels uitgewerkt in de wet.
2) Wettelijk samenwonen:
Wettelijk samenwonen wordt gelijkgesteld met huwen onder het wettelijk stelsel.

Fiscaal gezien is feitelijk samenwonen voordeliger dan wettelijk samenwonen, maar jullie worden wel aanzien als alleenstaanden. Alleenstaanden worden het zwaarst belast op hun loon.
Op het vlak van erfrecht is wettelijk samenwonen of huwen voordeliger dan feitelijk samenwonen.

Hier kun je alvast wat meer informatie vinden omtrent samenwonen: http://www.wvg.vlaanderen.be/gezinsgids ... 0III_2.pdf

Je kan anders ook eens contact opnemen met een notaris. Die geeft je daarover vrijblijvend (een gratis) advies.

Hildeken

#3 , 08 apr 2008 19:53

ook ik woon al enkele jaren samen met mijn vriend, en ik blijf nog altijd alimentatie (voor mijn kinderen), studiebeurs, belastingsvoordeel enz... ontvangen. Voor mij was wel het grote voordeel dat mijn huidige partner gepensionneerd is en ik hierdoor een verhoogde kinderbijslag krijg, want bij samenwonen (was zonder contract wel) houden ze wel rekening met de beide inkomens.Maar nu hebben we toch besloten om te huwen omdat, indien mijn partner iets zou overkomen ik toch op safe sta.Succes verder in je verdere leven.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”