Huwelijk in Groot-Brittanië met Britse

ivomertens
Topic Starter

Huwelijk in Groot-Brittanië met Britse

#1 , 27 jul 2008 11:30

Mijn Britse vriendin en ik hebben trouwplannen. We zijn er echter nog niet uit waar we ons huwelijk officieel willen laten voltrekken. Onze situatie is nogal complex daar ik Belg ben en zij Britse en we geen van beiden rijksinwoner zijn in België noch Groot-Brittanië. We wonen namelijk in de Verenigde Arabische Emiraten.

Wat zijn de juridische gevolgen/verschillen indien we zouden kiezen om ons huwelijk in GB door de Anglikaanse Kerk (geldt ook als burgerlijke trouw in GB) te laten voltrekken? Wat met erkenning/legalisatie in België?

Wat zijn de gevolgen in geval van echtscheiding? Onder welk stelsel trouwt men ginder wettelijk? Zijn er verschillen i.v.m. erfrecht (als er kinderen zouden komen bvb)?

Kunnen we eventueel een huwelijkscontract laten afsluiten om dit meer op onze wensen af te stemmen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 27 jul 2008 13:35

Ik denk dat sinds het 'nieuwe' verdrag inzake Internationaal Privaatrecht, uw huwelijksvermogenstelsel bepaald wordt door de wetgeving van het land waar het versgehuwd koppel (samen dus) zijn eerste stabiele woonplaats vestigt. Dat zou dan het recht van de VAE zijn. Nationaliteit en plaats van huwelijk zouden daar ondergeschikt aan zijn.

U kunt uiteraard een huwelijksvermogenstelsel laten maken. Belangrijk is dat men voor de vrouw, als zij geen eigen inkomsten uit arbeid zou hebben, het nodige voorziet om haar "veilig" te stellen bij een echtscheiding. Het al dan niet hebben van kinderen speelt uiteraard ook een grote rol.

Wat zijn de juridische gevolgen/verschillen indien we zouden kiezen om ons huwelijk in GB door de Anglikaanse Kerk (geldt ook als burgerlijke trouw in GB) te laten voltrekken? Wat met erkenning/legalisatie in België?

Ik dacht dat België meeging in de erkenning door de Britse overheid (zoals men ook in Italië kan trouwen voor de kerk = erkenning ook door de B. overheid).

ivomertens
Topic Starter

#3 , 28 jul 2008 05:37

In geval van echtscheiding, in welk land is de rechtbank bevoegd om ons uit de echt te scheiden?

Reclame

wolf2

#4 , 28 jul 2008 18:47

Ik weet het niet.
Maar het kan niet zo zijn dat men (samen?) terug zou moeten gaan naar een land waar men ooit trouwde 30 jaar geleden.
Bijgevolg zou ik zeggen: als beide echtgenoten in hetzelfde land leven, zijn de rechtbanken van dat land volgens mij bevoegd om een huwelijk te ontbinden door echtscheiding.
Als men al in 2 =/ landen feitelijk gescheiden leeft, dan wordt het wel iets anders. Stel dat beiden een echtscheiding vorderen, dan kan het niet dat de ene rechtbank zich uitspreekt op dag X en de andere op dag Y. In dit geval zal slechts één rechtbank bevoegd zijn, te bepalen door de passende regel uit het genoemde verdrag Internationaal PrivaatRecht. Maar dit is allemaal maar een beetje luidop nadenken; ik heb geen verdere info inzake IPR.

roadie

#5 , 29 jul 2008 01:04

Ik ga het simpel houden: de Rechtbank van het land waar het huwelijk werd gelegaliseerd is ook bevoegd om een scheiding uit te spreken.

j.demoor

#6 , 29 jul 2008 11:19

“Art.46.Onder voorbehoud van artikel 47 worden de voorwaarden voor de geldigheid van het huwelijk voor elke echtgenoot beheerst door het recht van de Staat waarvan hij bij de voltrekking van het huwelijk de nationaliteit heeft...Art.47.§ 1. De vormvereisten voor de voltrekking van het huwelijk worden beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied het huwelijk voltrokken wordt...”(WIPR=Wetboek Internationaal Privaatrecht 16 juli 2004).

De voorwaarden voor de geldigheid van het huwelijk voor de echtgenoot die bij de voltrekking van het huwelijk de Belgische nationaliteit heeft worden beheerst door art.143 e.v. Burgerlijk Wetboek.

“Art.27.§ 1. Een buitenlandse authentieke akte wordt in België door alle overheden erkend zonder dat een beroep moet worden gedaan op enige procedure indien haar rechtsgeldigheid wordt vastgesteld overeenkomstig het krachtens deze wet toepasselijk recht, en meer bepaald met inachtneming van de artikelen 18 en 21.De akte moet voldoen aan de voorwaarden die volgens het recht van de Staat waar zij is opgesteld, nodig zijn voor haar echtheid.Artikel 24 is, voorzover nodig, van toepassing.Ingeval de overheid weigert de geldigheid van de akte te erkennen, kan beroep worden ingesteld bij de rechtbank van eerste aanleg, onverminderd artikel 121, overeenkomstig de procedure bedoeld in artikel 23...”(WIPR).

“Art.30.§ 1. Een buitenlandse rechterlijke beslissing of authentieke akte moet worden gelegaliseerd om in België geheel of bij uittreksel, in origineel of bij afschrift, te worden voorgelegd.De legalisatie bevestigt slechts de echtheid van de handtekening, de hoedanigheid waarin de ondertekenaar van het stuk heeft gehandeld en, in voorkomend geval, de identiteit van het zegel of de stempel op het stuk.§ 2. De legalisatie wordt gedaan :1° door een Belgische diplomatieke of consulaire ambtenaar die geaccrediteerd is in de Staat waar de beslissing is gewezen of de akte is opgesteld...§ 3. De Koning bepaalt de nadere regels van de legalisatie.”(WIPR).Zie ook art.30 inzake overschrijving.

“Art.48.§ 1. Onder voorbehoud van de artikelen 49 tot 54, worden de gevolgen van het huwelijk beheerst :1° door het recht van de Staat op wiens grondgebied beide echtgenoten hun gewone verblijfplaats hebben op het tijdstip dat die gevolgen worden ingeroepen of indien het ingeroepen gevolg een rechtshandeling beïnvloedt, op het tijdstip waarop deze handeling heeft plaatsgevonden...”(WIPR).

“Art.42.De Belgische rechters zijn bevoegd om kennis te nemen van de vorderingen betreffende het huwelijk of zijn gevolgen, het huwelijksvermogensrecht, de echtscheiding of de scheiding van tafel en bed, naast de gevallen voorzien in de algemene bepalingen van deze wet, indien :...3° de echtgenoot die de vordering instelt, bij haar instelling sedert ten minste twaalf maanden zijn gewone verblijfplaats in België heeft; of...”(WIPR).

“Art.55.§ 1. De echtscheiding en de scheiding van tafel en bed worden beheerst :1° door het recht van de Staat op wiens grondgebied beide echtgenoten bij de instelling van de vordering hun gewone verblijfplaats hebben...§ 2. De echtgenoten kunnen evenwel kiezen welk recht op de echtscheiding of de scheiding van tafel en bed toepasselijk is.”(WIPR).

U kan een huwelijkscontract afsluiten,zowel voor als na het huwelijk.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”