Kostenverdeling samenwonen

annelies 79
Topic Starter

Kostenverdeling samenwonen

#1 , 29 jul 2008 09:53

Onze situatie is als volgt:
Ik verdien 1490 euro netto, mijn vriend verdient 1970 euro netto. Mijn vriend bezit reeds een eigendom, waarbij ik sinds 3 maanden bij woon. Momenteel geef ik mijn maaltijdcheques ten bedrage van 120 euro aan hem en betaal ik zelf mijn uitgaven, alsook de gezamenlijke kosten zoals eten en drinken voor ons samen. Nu zou hij graag een gemeenschappelijke rekening openen waar wij ieder voor de helft een bedrag storten voor gas, elektriciteit, eten, drinken,… Ik zou hiervoor wel willen bijdragen maar dan in verhouding met ons loon. Hij gaat hier niet mee akkoord.
We hebben hierover al verscheidene discussies gehad, en we geraken er niet uit.
Heeft hier iemand ervaring mee?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 29 jul 2008 12:05

Het lijkt me nochtans een eerlijke regeling ... waarover weinig discussie kan zijn. Ik bedoel: als alle gemeenschappelijke uitgaven zoals energie, eten en ev. gezamenlijke verzekeringen van die rekening betaald worden, kan er nooit gezaag zijn over wie wat betaalde.

Hou er rekening mee dat u vriend meer uitgaven heeft dan u (lening woning alleen afbetalen). U woont in principe gratis. Anderzijds bouwt u natuurlijk geen enkel recht op dat huis op.

Maar u moet er natuurlijk zelf uitgeraken ... Geen enkele rechtbank gaat zich met zoiets bezighouden.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Rebel-with-a-cause

#3 , 30 jul 2008 16:52

En wat zou je doen indien je zonder werk zou komen te staan? Bijna niks betalen omdat in evenredigheid is met jouw inkomen? Komaan zeg!
Je vriend heeft jou een eerlijk voorstel gedaan en je doet er best aan om daarop in te gaan.

Wij hebben zelf een berekening gemaakt volgens de laatste facturen van nutsvoorzieningen en betalen elk een gelijkwaardig deel voor alle vaste kosten.
Daarnaast wordt nog een apart (in samenspraak overeengekomen) bedrag gestort voor levensonderhoud (eten e.d.)

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”