feitelijk samenwonend-uit elkaar

white ladie
Topic Starter

feitelijk samenwonend-uit elkaar

#1 , 14 aug 2008 13:52

Hallo,na 5 jaar heeft mijn vriend een ander. Nu,we hebben een huis gekocht en verbouwd. We hebben dat 50/50 gekocht. Hij wil er blijven en ik zou moeten verhuizen.
Nu,ik heb een contract getekend (opgesteld door notaris) om mij te laten uitbetalen. Maar zolang de akte niet in orde is,mag ik daar nog 2 maand blijven wonen hé tot ik iets gevonden heb of ben ik verkeerd?
Ook staat er een auto (oldtimer) op zijn naam,maar die is nog niet ingeschreven,gekeurd of verzekerd. Ik heb hem wel aangekocht,maar hij heeft het verkoopscontract getekend. Ja,als alles nog goed zit denkt een mens daar spijtig genoeg nie aan...
Kan hij er iets aan doen als de auto op mijn naam verzekerd en ingeschreven is? Hij zegt dat ik hem mag hebben,maar ja op zijn woord kan ik hem niet meer geloven. Wat moet ik nu doen?

Dus heb ik nog recht om daar te wonen? Ik betaal nog verder de hypotheek af. En wat met de auto?

Dank voor de snelle respons!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 16 aug 2008 11:05

Uw huis en alles wat er zich in bevindt vormt een onverdeeldheid,waarvoor geldt : “Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Ook de old-timer behoort tot die onverdeeldheid,bij ontstentenis van andersluidende onderlinge overeenkomst.‘Ik heb hem wel aangekocht,maar hij heeft het verkoopscontract getekend‘ is niet zulke andersluidende onderlinge overeenkomst.Bij ontbreken van minnelijk uit onverdeeldheid treden geldt : “Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden GEVORDERD...”(B.W.).

Zo lang het huis uw onverdeelde medeeigendom is belet niets u dit huis te bewonen.Tussen partijen geldt de onderhandse koopovereenkomst.Indien deze bestaat onderzoek dan wat ze vermeldt inzake eigendomsoverdracht.

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”