Trouwen en tijdelijk apart wonen?

Obby
Topic Starter

Trouwen en tijdelijk apart wonen?

#1 , 13 feb 2009 19:01

Hallo,

Ik had een vraagje ivm tijdelijk apart wonen en toch te trouwen.
Wij hebben een huis samen maar is nog niet klaar. Wanneer het klaar is zouden we dan samen gaan wonen.
Kan dit?
Met wat opzoekingswerk heb ik gevonden dat men in principe moet samenwonen, maar maakt men voor dit een uitzondering?
Wij hebben een eigendom samen, en deze eigendom dient om er ook samen in te gaan wonen.

Alvast bedankt voor het antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 14 feb 2009 19:18

Artikel 213 van het Burgerlijk Wetboek zegt dat de echtgenoten verplicht zijn om samen te wonen. Vanaf je getrouwd bent, heb je immers een aantal rechten en plichten tegenover elkaar en ga je volgens de wet een levensgemeenschap vormen. Om die rechten uit te oefenen en die plichten te vervullen is er een plaats nodig waar dit kan gebeuren, die de echtelijke verblijfplaats wordt genoemd.

Strikt juridisch gezien dienen jullie dus samen te wonen. Tussen de regels door denk ik wel dat het mogelijk is om 'tijdelijk' elk op een ander adres te verblijven. Of je effectief dient ingeschreven te zijn op hetzelfde adres kan ik niet met zekerheid zeggen maar er zullen hier wel anderen zijn die je daar het juiste antwoord kunnen geven.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 feb 2009 22:44

Art. 213. <W> Echtgenoten zijn jegens elkaar tot samenwoning verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.

Als de echtgenoten beslissen af te wijken van de verplichting van art. 213 B.W. kan dit, zolang zij daarover akkoord zijn.

Er staat ook dat zij elkaar getrouwheid verschuldigd zijn. Zij kunnen in onderling akkoord beslissen partnerruil te doen.

scorpioen

Reclame

Obby
Topic Starter

#4 , 15 feb 2009 08:59

Ok, dankuwel voor jullie antwoord!
Dus in principe is er een mogelijkheid om tijdelijk niet samen te wonen totdat ons huis klaar is.

(maar dit is niet om aan partnerruil te doen :lol:)

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”