we zijn in wetelijke separatie all een jaar via vrederechter , mijn advocaat heeft de echtscheidings procedure gestard EOO, mijn echtchenoot woont niet eens in Belgie, zo hoe zijn we dan verplicht om samen te wonen?en wij zijn niet verplicht om samen te wonen want hij moet van de rechter mijn huis verlaten,heb hem een jaar niet gezien en niet gehoord,dus ik mag met niemaand wonen want ik woon in Belgie?goeie wet is dat, bedanktArtikel 213 van het Burgerlijk Wetboek zegt dat de echtgenoten verplicht zijn om samen te wonen. Vanaf je getrouwd bent, heb je immers een aantal rechten en plichten tegenover elkaar en ga je volgens de wet een levensgemeenschap vormen.
Zolang dit huwelijk niet officieel ontbonden is (overschrijving in de bevolkingsregisters), pleeg je overspel door met een ander samen te wonen. Overspel is al een tijdje uit het strafrecht gehaald maar is wel voldoende bewijs om een 'onherstelbare ontwrichting' aan te duiden. Dit kan tot gevolg hebben dat de andere partner een onderhoudsgeld kan vragen en toegewezen krijgen.
Dus concreet antwoord op je vraag: NEEN, je mag officieel niet samenwonen met je vriend uit het buitenland.
Enkel door de beslissing via de vrederechter (dringende en voorlopige maatregelen) kan er afgeweken worden van de plicht om samen te wonen.we zijn in wetelijke separatie all een jaar via vrederechter , mijn advocaat heeft de echtscheidings procedure gestard EOO, mijn echtchenoot woont niet eens in Belgie, zo hoe zijn we dan verplicht om samen te wonen?en wij zijn niet verplicht om samen te wonen want hij moet van de rechter mijn huis verlaten,heb hem een jaar niet gezien en niet gehoord,dus ik mag met niemaand wonen want ik woon in Belgie?goeie wet is dat, bedankt