Samenwonen zonder contract

melissa
Topic Starter

Samenwonen zonder contract

#1 , 26 jun 2009 13:41

Mijn vriend komt uit een echtscheiding en heeft hierbij co-ouderschap over zijn dochter van 6 jaar. Met het bedrag dat hij gekregen heeft van zijn ex bij uitkoping van het oude huis en een nieuwe lening heeft hij een nieuw huis gekocht die volledig op zijn naam staat. Wij zijn niet wettelijk samenwonend en hebben ook geen ander contract samen. Maandelijks betaal ik een bedrag aan hem zogezegd als huur. Hier bovenop betaal ik ook in onze kosten de helft, zelfs ook de helft in de kosten van zijn dochter. Mijn vraag is nu of dit eigenlijk wel eerlijk is. Voor het bedrag dat ik maandelijks betaal als huur staat er niks van beschreven. Dus wanneer onze relatie zou beïndigd worden zou ik gewoon op straat staan. Mijn vriend vindt dit een eerlijke manier want indien ik alleen zou wonen zou ik ook huur moeten betalen... Wat zou ik hieraan kunnen veranderen zodat dit toch voor beiden eerlijk zou kunnen zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 jun 2009 12:16

.. op straat staan.
Gezien je er woont is dat niet zomaar dat men u op straat kan zetten.
Tegenpartij zal u aangetekend moeten opzeggen.
( huurwetgeregeling)

Het beste is dat de gelden die u gebruikt als huur - leefgeld en mede onderhoudt van zijn dochter - overschrijft op een rekening met steeds de vermelding waarvoor het dient.

Ik vermoed niet dat er een gemeenschappelijke rekening is dus doe dat naar zijn rekening.

Wat het leefgeld betreft: tja daar leeft men van - zal niet aanvaard worden.
Wat het huurgeld betreft : hiermee bewijs je ( begin van) je woonrecht gedurende een langere periode.

Blijft alleen de tussenkomst naar zijn dochter over - maar je doet dat uit persoonlijke belangstelling.... of waarom - duidelijke afspraken maken op voorhand of nu kunnen VEEL problemen in de toekomst vermijden.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”