terugvordering loon tss partners bij echtscheiding

veron-ikke72
Topic Starter

terugvordering loon tss partners bij echtscheiding

#1 , 04 aug 2009 12:41

na 12 jaar huwelijk onder het stelsel van zuivere scheiding van goederen en aanwinsten, gaan mijn man scheiden met onderlinge toestemming. Gedurende al die jaren heeft mijn man méér verdiend dan ikzelf. We plaatsten echter onze lonen op een gemeenschappelijke rekening en betaalden daarmee al onze kosten (lening gezinswoning, auto, algemene kosten, ...). Kan hij het stuk dat hij méér verdiende van mij terugeisen, en zoja, tot hoever kan hij teruggaan???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 06 aug 2009 10:19

‘We plaatsten echter onze lonen op een gemeenschappelijke rekening’ houdt in dat deze lonen hierdoor een onverdeeldheid vormden,waarvoor geldt :“Art.577-2.§ 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn...”(Burgerlijk Wetboek).

Het enkele feit dat uw echtgenoot een hoger loon ontving dan u,is geen weerlegging van dit wettelijk vermoeden.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#3 , 06 aug 2009 13:23

Bij zuivere scheiding van goederen wordt verondersteld dat de inbreng van elk in 'het huishouden' voor de gezamenlijke kosten gebeurt op basis van en in verhouding tot het inkomen. Is er één der partners die dubbel zo veel verdient als de andere, wordt verondersteld dat die eens zo veel bijdraagt in de dagelijkse kosten.
Ik vind dus dat er daarna geen verrekening moet gebeuren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

troubles

#4 , 06 sep 2009 22:33

Geldt dit allemaal ook bij samenwonenden zonder contract?
Mijn partner verdiende veel meer dan mij, ik heb ingeleverd aangezien ik 4/5 de ging werken in functie van de kinderen. Tijdens de renovatie van ons huis heeft hij meer kosten betaald dan ik. Nu onze relatie beëindigd is wil hij dat geld terug.
Bijkomende vraag: het bedrag dat hij tijdens onze relatie gespaard heeft is extreem veel hoger dan hetgeen ik heb kunnen sparen, terwijl ik geen speciale uitgaven gedaan heb. Hij zal zelfs zonder lening een nieuw huis kunnen kopen, terwijl ik de grootste moeite zal hebben om voor mij en de kinderen een andere bescheiden woning te kopen. De kinderen zullen 75% vd tijd bij mij zijn. Kan hij dat geld maar gewoon voor zichzelf houden?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”