Verschil samenwonen/huwen

sylvia52
Topic Starter

Verschil samenwonen/huwen

#1 , 27 aug 2009 14:13

Wat is nu het (grote ?) verschil tussen wettelijk samenwonen en huwen, indien beide partners kinderen hebben uit een eerste huwelijk ? Ik bedoel in geval van "scheiding","erfenis", "belastingen" en "pensioen" ?
Sommigen zeggen dat er geen verschil is, maar waarom huwen dan sommigen nog na jarenlang samenwonen ???

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 27 aug 2009 19:46

Geachte,

Voor wat pensioen betreft is er enkel recht op een overlevingspensioen ingeval van huwelijk en kan er enkel sprake zijn van een gezinspensioen in geval van huwelijk. Dit geldt zo in de Belgische wetgeving en voor wat het werknemers- en/of zelfstandigenstelsel betreft. Voor ambtenaren moet er een huwelijk geweest zijn en mag men niet of niet meer gehuwd zijn om te kunnen genieten van een overlevingspensioen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

sylvia52
Topic Starter

#3 , 27 aug 2009 19:53

Wij zijn gehuwd. Mijn man trekt een pensioen van de privé. Ik ga binnen enkele jaren in pensioen en ben ambtenaar. Krijgen we gewoon ieder ons eigen pensioen ?

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 27 aug 2009 20:08

Geachte,

U bent gehuwd. Mijnheer zal gerechtigd worden op een rustpensioen bedrag alleenstaande en u zal gerechtigd worden op een rustpensioen als ambtenaar. Indien uw echtgenoot komt te overlijden, zal u rechten openen op een overlevingspensioen dat enkel betaalbaar is als uw eigen inkomen uit rustpensioen niet hoger is dan 110% van het toekenbaar overlevingspensioen voor een volledige loopbaan. Indien u komt te overlijden zal uw echtgenoot desgevallend rechten openen op een overlevingspensioen dat betaalbaar is als zijn eigen rustpensioen niet hoger is dan 55% van de maximum toekenbare wedde. Het komt dan ook vaker voor dat zoals in uw casus ,uw echtgenoot eerder een overlevingspensioen zal genieten dan u.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

sylvia52
Topic Starter

#5 , 27 aug 2009 20:37

Een vraagje uit nieuwsgierigheid : als beiden in de privé gewerkt hebben en ze gaan samen in pensioen, hoe wordt het dan geregeld ?

Mathieu Rutten

#6 , 27 aug 2009 20:43

Geachte,

Dan zouden beiden een rustpensioen als "alleenstaande" genieten indien dit de voordeligste oplossing is. Met andere woorden als het kleinste rustpensioen hoger zou liggen dan het verschil tussen gezin en alleenstaande. Ligt het verschil kleiner en gaat het om rustpensioen in verschillende stelsels dan wordt het kleinste pensioen afgetrokken van het gezinspensioen grootste pensioen.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 aug 2009 12:19

Wettig samenwonen wordt met een simpele verklaring bij de burgerlijke stand teniet gedaan.
Samenwonende zijn ook niet beschermd inzake diefstal tussen gehuwden.
(Familie van de gehuwden ook niet al denkt men dat soms).

wanton

#8 , 28 aug 2009 13:03

Wettig samenwonen wordt met een simpele verklaring bij de burgerlijke stand teniet gedaan.
Samenwonende zijn ook niet beschermd inzake diefstal tussen gehuwden.
(Familie van de gehuwden ook niet al denkt men dat soms).
Franciscus , reactie onder verkeerd bericht gezet?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 aug 2009 18:13

stukje antwoord op vb scheiding - erfenis

sylvia52
Topic Starter

#10 , 28 aug 2009 19:50

Juist, geen vergissing van Franciscus want ik had niet enkel het verschil in pensioen gevraagd, maar ook qua erfenis, belastingen en scheiding.
Bedankt voor de antwoorden.

wolf2

#11 , 29 aug 2009 09:23

Gehuwden hebben een gemeenschappelijk vermogen (tenzij ze dat niet willen), samenwonenden nooit.

Indien men enkel gemeenschappelijke kinderen heeft, kan men via een huwelijkscontract het volledige gemeenschappelijke vermogen doen toekomen aan de langstlevende, zodat men de kinderen volledig buiten spel kan zetten. Men kan die keuze ook overlaten aan de langstlevende zelf.

En zo zijn er tal van verschillen op te sommen. Bestudeer zeker ook de brochures van het Notariaat daarover:

http://www.notaris.be/kameleon/index.jsp

"Onze brochures".

sylvia52
Topic Starter

#12 , 29 aug 2009 09:37

Bedankt voor de info en de interessante site.

wanton

#13 , 29 aug 2009 13:19

Ik heb nog enkele interessante artikels , uit Netto, gevonden in mijn lijst :

Trouwen of samenwonen?

Is trouwen financiëel verstandig?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Rebel-with-a-cause

#14 , 07 sep 2009 16:19

Ik heb nog enkele interessante artikels , uit Netto, gevonden in mijn lijst :

Trouwen of samenwonen?

Is trouwen financiëel verstandig?