Investeren in huis van partner

Malou
Topic Starter

Investeren in huis van partner

#1 , 14 okt 2009 11:37

Mijn partner en ik zijn samenwonend in huis van schoonouders. We hebben samen 2 kinderen.
Nu willen wij samen deze woning renoveren en uitbreiden.
Mijn partner wordt eigenaar van de woning. Mijn schoonouders behouden recht op bewoning tot aan hun dood.
We willen voorlopig niet trouwen; wel ev. wettelijk samenwonen (zo krijg ik automatisch recht op vruchtgebruik na ev. overlijden van partner). Wat als mijn partner overlijdt voor zijn ouders?
Hoe kan ik veilig mee investeren in dit project. Nu kan ik ook geen fiscaal voordeel genieten aangezien het niet mijn eigendom is. Momenteel betaal ik geen huurkosten, slechts een heel klein deel in de wekelijkse aankopen en alles wat met de kinderen te maken heeft.
Het is onze bedoeling dat ik mee-investeer en wanneer het fout loopt, mijn investering terugkrijg (ev. vermeerderd met intresten). Daarna is het huis gewoon voor onze kinderen.
Koop ik me best in in de woning. Kan mijn partner een deel schenken?
Graag een advies aub.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 14 okt 2009 20:39

bedoelt u dan dat uw partner het huis in volle eigendom zal nemen? of gaat hij enkel de blote eigendom nemen en behouden zij zich het vruchtgebruik voor of enkel een 'recht van bewoning' dat u in een contract vastlegt?

wettelijke samenwoners kunnen in een authentiek samenwoningscontract zeer veel zaken vermogensrechtelijk regelen die anderen in een huwelijksstelsel vervat hebben.

zijn er nog andere erfgenamen naast uw partner (broers/zussen van hem?)

Malou
Topic Starter

#3 , 15 okt 2009 09:02

Hallo

Mijn partner krijgt het huis in volle eigendom; mijn schoonouders (waar we heel goed mee samenleven) houden het recht van bewoning.
Bij de uitbreiding van ons huis, zijn we gekomen tot een meergeneratiewoning (we renoveren het oude huis en bouwen een gedeelte bij): één inkom, één keuken (de rest apart).
Mijn partner is enig kind, dus geen andere erfgenamen.
Hoe ziet u de zaak nu?

Reclame

j.demoor

#4 , 16 okt 2009 10:33

“Art.745.De kinderen of hun afstammelingen erven van hun ouders, grootouders of verdere bloedverwanten in de opgaande lijn, zonder onderscheid van geslacht of van eerstgeboorte, ook al hebben zij niet dezelfde ouders en ongeacht de wijze waarop hun afstamming is vastgesteld. Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden, wanneer zij allen in de eerste graad staan en uit eigen hoofde geroepen worden; zij erven bij staken, wanneer zij allen of een gedeelte van hen bij plaatsvervulling opkomen.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Zo lang u FEITELIJK samenwoont erven dus enkel zijn kinderen de hele nalatenschap van uw partner.

‘Wanneer door één der echtgenoten een gebouw wordt opgericht op een grond die in onverdeeldheid toebehoort aan de echtgenoten gehuwd onder het stelsel van scheiding van goederen, vindt artikel 555, B.W., in geval van verdeling geen toepassing voor de bepaling van de verschuldigde vergoeding, maar wel de regels inzake vermogensverschuiving zonder oorzaak. Zulks heeft voor gevolg dat de echtgenoot die het gebouw heeft opgericht, recht heeft op een vergoeding gelijk aan de meerwaarde die het goed heeft verkregen als gevolg van de door hem gedane uitgaven, met als maximum zijn verarming. Indien deze uitgaven evenwel belangrijker zijn dan de door het onroerend goed bekomen meerwaarde, heeft de echtgenoot recht op een vergoeding gelijk aan het bedrag van de op regelmatige wijze op zijn naam gefactureerde uitgaven‘(Gent 27 oktober 1988,Pas. 1989,II,85).

Uw investeringen in het huis van uw partner KUNNEN hem verrijken ‘zonder oorzaak’. Het is aangewezen VOORAF de later verschuldigde vergoedingen overeen te komen en SCHRIFTELIJK vast te leggen.

“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat....”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Malou
Topic Starter

#5 , 19 okt 2009 11:29

Bedankt voor de reactie.

Dus in principe kunnen we wettelijk gaan samenwonen en in het contract vastleggen welke investeringen ik heb gedaan en wat ik er later (in geval van uiteen gaan) wil van terugkrijgen (ervan uitgaande dat het huis en de meerwaarde die het zal hebben voor onze kinderen is).
En gebeurt dat h et best via zo'n onderhandse akte? Of een soort leningsovereenkomst met mijn partner?
Het enige waar ik dan nog zo'n beetje mee zit, is dat ik de kosten van mijn lening fiscaal niet kan inbrengen gezien ik geen mede-eigenaar ben.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”