schatting door notaris en niet akkoord

hildeb987
Topic Starter

schatting door notaris en niet akkoord

#1 , 21 okt 2009 21:34

Mijn ex en ik hebben bij de notaris een papier getekend waarin gesteld is"partijen verklaren zich onherroepelijk akkoord tot aanstelling van notaris x om over te gaan tot een tegensprekelijk en bindende schatting van woonhuis x voor de venale waarde op heden, en de maandelijkse huurwaarde op datum x
Partijen zijn het eens dat het resultaat van de schatting bindend is voor hen beiden en zal de basis vormen voor de verdere besprekingen in het kader van de vereffening-verdeling waartoe notaris x aangesteld werd"

De schatting van de woning bedraag 130.000 euro terwijl ik gerekend had op ongeveer 200.000 euro (rijwoning met kleine tuin en 3 grote slaapkamers in perfecte staat op 20 km van Brussel).
De notaris heeft de woning aan mijn ex toegewezen.
Waar kan ik terecht om deze schatting aan te vechten (kadaster ??), orde van notarissen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 okt 2009 19:36

U hebt getekend --

Waarom denkt u dat het meer is --- KI - gelijksoortige woningen in omgeving.

Notaris heeft de woning aan mijn ex toegewezen ??? nataris wijst niet toe jullie hebben een akkoord of er een een vonnis.

3399AAaa

#3 , 23 okt 2009 06:51

bedenkelijk contract: "onherroepelijk" ??--- u kan een contract altijd beëindigen, eventueel mits betaling van een schadevergoeding

inderdaad: "toegewezen" -- om welke reden?

dit is een "bindende derdenbeslissing": die zal u moeten aanvechten, maar dan heeft u sterke argumenten nodig

Reclame

hildeb987
Topic Starter

#4 , 23 okt 2009 16:31

Ik denk inderdaad dat de waarde van de woning veel meer is want op 12 jaar maar gestegen van BEF 3.850.000 naar 5.1200.000 en kosten in gedaan (nieuw dak, nieuwe PVC ramen, nieuwe badkamer, bureel gemaakt van zolder, nieuwe chauffage op bovenverdieping)

wat is een "bindende derdebeslissing" ?
ja normaal kan men een contract altijd beeindigen, maar een notaris heeft wel een juridische beslissingsbevoegdheid, dus vraag ik me af of ik hiermee dan naar een rechtbank moet stappen.

3399AAaa

#5 , 23 okt 2009 17:55

Ik denk inderdaad dat de waarde van de woning veel meer is want op 12 jaar maar gestegen van BEF 3.850.000 naar 5.1200.000 en kosten in gedaan (nieuw dak, nieuwe PVC ramen, nieuwe badkamer, bureel gemaakt van zolder, nieuwe chauffage op bovenverdieping)

wat is een "bindende derdebeslissing" ?
ja normaal kan men een contract altijd beeindigen, maar een notaris heeft wel een juridische beslissingsbevoegdheid, dus vraag ik me af of ik hiermee dan naar een rechtbank moet stappen.
in feite heeft u officieel tegen hem gezegd: "beslist u maar in mijn plaats" (wat ik zelf dus noooiiit zou doen). Gevolg: nu moet u hem voor de rechtbank dagen en bijvoorbeeld zware wapens ter hand hebben, zoals dat hij ter kwader trouw heeft gewerkt (bij een notaris gaat men steeds uit van zijn goede trouw omwille van zijn functie), valsheid enzovoort. Aan de andere kant is dat een rechtsfiguur die een hele ontwikkeling kent en afhankelijk van welke theorie een rechter aanhangt zal hij /zij positie innemen.. de rechter heeft een marginaal toetsingsrecht, wat betekent dat hij slechts zal ingrijpen als de notaris uitzonderlijk grof uit de bocht is gegaan. bijvoorbeeld als de waarde echt gortig te laag is geschat.

op welke basis zou hij dat aan hem hebben toegewezen? heeft hij recht op preferentiële toebedeling? hier klopt iets niet in uw interpretatie, denk ik. onderteken toch aub niet zomaar alles!

hildeb987
Topic Starter

#6 , 26 okt 2009 14:35

Mijn (v)echtscheiding is uitgesproken op basis van overspel , na 1 jaar had ik een nieuwe relatie. Mijn ex haat mij zodanig dat gelijk wel voorstel van mijn kant al op voorhand wordt afgewezen, dus toen we naar de notaris gingen om de verdeling van de goederen te doen, was de vraag : hoeveel is het huis waard ? omdat er anders met experten en tegenexperten zolang zou duren, heeft de notaris zelf voorgesteld om de schatting te doen. Mijn advocaat zat er zelf bij toen we dit document tekenden, en ik dacht idd dat hij een eerlijke prijs zou geven.
het lijkt dom om zoiets te ondertekenen maar dat weet je pas als het te laat is. ik vraag mij alleen af of er nog andere mensen zoiets hebben meegemaakt ?

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”