verkoop huis! help groot probleem!

Vercruyce
Topic Starter

verkoop huis! help groot probleem!

#1 , 30 okt 2009 21:51

Mijn vader is nu 2 jaar getrouwd (met scheiding van goederen) met een Braziliaanse. Nu had hij besloten om zijn huis te verkopen. Er is een koper maar nu blijkt dat mijn vader zijn vrouw ook moet tekenen ook al was mijn vader eigenaar van het huis voor de trouw. En nu komt haar ware aard boven want ze wilt niet meetekenen en maakt mijn vader het leven zuur.
Wa
wat kunnen we doen? Is het waar dat zij echt moet tekenen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 31 okt 2009 14:03

Het lijkt me een toepassing van een bepaling ivm de gezinswwoning:
BW Artikel 215
§ 1. De ene echtgenoot kan zonder de instemming van de andere niet onder bezwarende titel of om niet onder de levenden beschikken over de rechten die hij bezit op het onroerend goed dat het gezin tot voornaamste woning dient, noch dat goed met hypotheek bezwaren.

Hij kan zonder die instemming evenmin onder bezwarende titel of om niet onder de levenden beschikken over het huisraad dat aanwezig is in het goed dat het gezin tot voornaamste woning dient, noch dat huisraad in pand geven.

Indien de echtgenoot wiens instemming vereist is, deze zonder gewichtige redenen weigert, kan de andere echtgenoot zich door de rechtbank van eerste aanleg en, in spoedeisende gevallen, door de voorzitter van die rechtbank, laten machtigen om de handeling alleen te verrichten.

wanton

#3 , 31 okt 2009 16:50

Vertaald : een getrouwd persoon kan de gezinswoning niet verkopen zonder het akkoord van de echtgenoot/ote , zelfs als die woning van die persoon alleen is. Het soort huwelijkscontract is niet van belang.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

3399AAaa

#4 , 02 nov 2009 22:52

dus optie 1: zij moet een grondige reden voorleggen om te weigeren.

optie 2:zijn ze van plan uiteen te gaan?

want als zij weg is en ergens anders haar domicilie heeft, is die woning dan nog de gezinswoning? ik zou zeggen van niet...

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”