Wettelijk samenwonen als je nog niet officieel samenwoont

blijevis
Topic Starter

Wettelijk samenwonen als je nog niet officieel samenwoont

#1 , 12 nov 2009 12:47

Dit is mss een domme vraag, maar ik ga hem toch maar stellen :D
Kan je al een contract voor wettelijk samenwonen tekenen, als je nog niet effectief samenwoont? Mijn vriendin en ik hebben samen een huis gekocht, staat ook op de naam van ons alletwee, maar we kunnen er nog niet intrekken, dit is pas voor begin volgend jaar.
Ik zit nu met het probleem dat ik voorhuwelijkssparen deed, en dit loopt af ten laatste op 31 december van het jaar dat ik 30 wordt. Dit is nu december. Er is een groot verschil in uitbetaling tussen het opvragen als alleenstaande, of als samenwonende. Ik zou dit dus graag al als samenwonende opvragen in december, ook al wonen we pas volgend jaar samen. Zou zoiets mogelijk zijn als je samen een huis bezit, of moet je er ook effectief inzitten voor je dat mag tekenen?
Waarschijnlijk is dit niet mogelijk, maar je weet nooit hé :wink:

Greetz
Eric

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 12 nov 2009 20:16

Wettelijk samenwonen is niet echt een contract; het gebeurt via een verklaring op het gemeentehuis.
Om zo een verklaring te kunnen afleggen, moet je er wel zelf al wonen (= ingeschreven zijn in het bevolkingsregister).

-------------

Ik zou de vraag stellen aan de beheerder van uw voorhuwelijkssparen zelf: eventueel volstaat uw situatie?

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”